Aztán egyszer csak abbamaradt a csúszás. Elnéztem újra a kanyar felé (ami az egyik
legbecsapósabb a ringen), de szerencsére nem láttam senkit közeledni. Feltápászkodtam, és kicsit bicegve bár, de lesiettem a pályáról. Miel?tt a f?höz értem, még feltartott kézzel jeleztem is a sárga zászlót lenget? pályabíróknak, hogy minden rendben van. A füves részre érve viszont azonnal lerogytam a földre, nem tudtam tartani magam. Háton fekve elkezdtem tapogatni a testrészeimet, sérülések után kutatva. Vállak, kulcscsont rendben, fej, gerinc rendben. Jobb kéz rendben, bal kéz... hát, egyre nagyobb a dudor a csuklón, és nem tudok vele er?t kifejteni. Oké, nézzük tovább. Jobb láb rendben, bal comb és térd rendben, boka viszont iszonyatosan fáj. Miután kigomboltam a dzsekit és kilazítottam a csizmákat, éreztem, hogy valami nagyon nincs rendben a bal bokámmal. Megfogtam a vádlimat, megmozdítottam, de természetellenes módon a lábfej nem mozdult vele, inkább csak lötyögött. Ekkor már tudtam, hogy komoly a sérülés, és tuti hogy eltört valami. Néhány pillanattal kés?bb megérkezett a ment?autó, három f?s személyzettel. Rövid (mi fáj, mi nem fáj jelleg?) beszélgetés után levették a sisakom, lehúzták a csizmákat, majd következett egy igen kellemetlen diagnózis: csuklótörés és nyílt bokatörés lett a mai motorozás végeredménye.
Jöttek a fájdalomcsillapító injekciók, bekötötték az infúziót, és közben el?került Bulcsu Rezs? is. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy eléggé kellemetlen páciens lehettem, általában nem csináltam azt huzamosabban, amire kértek (például mindig felemeltem a fejem, mert érdekelt, hogy mit berhelnek a lábammal, tíz kérdést tettem fel nekik percenként, stb.). Hallottam, amint a hangosbemondóban elhangzik a nevem, szemem sarkából pedig láttam, hogy páran a motor körül sertepertélnek. A ment?sök nemsokára áttettek a felfújódó rögzít?matracra, azzal együtt pedig be a ment?autóba. A pálya menti ambulancián (ez a helyi
clinica mobile) kaptam egy "L" alakú rögzít?sínt a bokámra, lekerült a dzsekim, és következett a nadrág levétele. Mivel a beépített protektorok nem tették lehet?vé a fájdalommentes lehúzást, arra az elhatározásra jutottunk, hogy ezeket belülr?l ki kellene vágni a könnyebb mozgathatóság érdekében. A ment?söknek sajnos nem sikerült végrehajtani ezt a m?veletet, úgyhogy a nadrág fennmaradt, mindössze a nadrág szára lett felhajtva (a teljes ruha levágását egyel?re elhalasztottuk, ami kés?bb igencsak jó döntésnek bizonyult). Az orvosi ellátást befejezvén beengedték a jelen lév? ismer?söket, hogy megbeszélhessük a szükséges tennivalókat (motor elvitele, hozzátartozók értesítése, stb.). Szerencsére a mobilom nálam volt, így a legközelebbi ismer?seimet én is informálni tudtam a baleset tényér?l. Az ambulancián történt eseményeket egyébként Kovax a szemére n?tt kamerával rögzítette is.
1. "Új a térdkoptató..." (2:22, 18.6 MB,
letöltöm).
2. "Papesz, eladó a ruhád?" (2:31, 19.7 MB,
letöltöm).
3. "De ez kurva veszélyes..." (1:51, 17.5 MB,
letöltöm).
4. "A gazdája törékenyebb..." (1:51, 17.2 MB,
letöltöm).
A pályaorvosok ezalatt értesítették az újpesti Árpád kórházt, ahonnan a ment? kisvártatva meg is érkezett. A Mogyoród-Újpest szakasz a szirénázó ment?autóban gyorsan eltelt, így hét óra körül begördültünk a kívülr?l nem túl bizalomgerjeszt? épület udvarára (nota bene, a bukta kicsivel fél hat el?tt történt). A fájdalom ekkortájt még (valószín?leg a gyógyszerek hatására) egész elviselhet? volt. A sérültekkel teli ambulancián egy lefüggönyözött részlegbe kerültem, és szinte percenként más-más ápoló jött oda hozzám, hogy ilyen-olyan teend?ket lássanak el. Adatokat vettek fel, rutinvizsgálatokat végeztek, megmozgatták az id?közben igencsak megduzzadt bokám is (ami persze rendkívül éles, szúró fájdalmakkal járt). Újabb injekciókat és infúziót kaptam, majd következett a nadrág levétele, amit szerencsére Varga doktor a ruha szétvágása nélkül abszolválni tudott. A különböz? intézkedések között néha tudtam nézel?dni, így láttam, hogy rajtam kívül két motoros is van a teremben: egy tizenöt éves srác törött kulcscsonttal, valamint egy harmincas csóka mindenütt felsértett b?rrel, érthetetlen módon törés nélkül. Ez utóbbi a mellettem lév? ágyon ült, és mesélte, hogy egy hete vásárolta használtan az R1-est, amit most kakukkra tett az el?tte satuzó autó révén. Miközben én már a biztosítási lehet?ségeit kezdtem latolgatni, ? bevallotta, hogy nincs jogosítványa motorra... Az ambulanciás várakozás során még mellém toltak egy harmincas, nyakmerevít?s lányt is, akit az élettársa bántalmazott, meglehet?sen súlyosan. Ekkor kezdtem sejteni, hogy a kórházi vendégeskedésem alatt sok "érdekes" dolognak leszek még a szemtanúja. Az ambulanciáról ezt követ?en a röntgenterembe vittek egy összeköt? folyosón keresztül, ami tele volt sérült, ellátásra váró emberrel, vagy azok hozzátartozóival. Itt már kezdtem felfedezni ismer?s arcokat, beszélgetésre azonban ekkor még nem volt id?. A röntgenfelvételeket készít? hölgy rövid beszélgetésünk alatt rámöntötte minden elégedetlenségét a kórházzal, a fizetéssel, az orvosokkal és úgy általában a világgal kapcsolatban. Aztán a felvételek befejeztével visszatoltak az ambulanciára (ezek a kis házon belüli utazások a nyílt törés miatt vérz? bokával kezdtek egyre inkább kellemetlenné válni).
Némi várakozást követ?en CT vizsgálatra mentünk, de ezúttal a labor el?tti folyosós pihen? a vártnál is hosszabbra nyúlt. Ráadásul a h?vös alagsor a motorozás során rámizzadt póló miatt egyre inkább kellemetlenné vált. A kissé kalandosra sikerült vizsgálat végén betegtologatómmal az ambulancia felé vettük az irányt (útközben megtudtam, hogy nyertek a szocik), ahol Varga doktor közölte velem a vizsgálatok eredményét. Sajnos a helyzet súlyosabb volt a korábban vázoltnál. Az ugrócsont ugyanis a rá nehezed? sípcsont hatására több darabra, szilánkosra tört, az itt található izület nagy része pedig jelent?s mértékben károsodott. Mivel ez az izület meglehet?sen rossz vérellátású, a felépülési id?szak rendkívül hosszúra is nyúlhat (akár 12 hónap, vagy több). Érdekl?d?k err?l a sérüléstípusról részletesebben
itt olvashatnak. Az már csak hab volt a tortán, hogy a külboka csúcsa is letörött, és jelent?sen elmozdult az eredeti helyér?l. Els? kérdéseim persze a maradandó károsodásokat firtatták. A doki konzervatív becslése szerint lehetséges, hogy biceg?s járással és a sport teljes nélkülözésével kell majd a jöv?ben együtt élnem. Persze ez a m?tét sikerét?l, és az esetleges elfert?z?désekt?l is nagyban függ (ilyen elfert?z?dést sajnos már tapasztaltam egy korábbi ujjtörésem során, nem kívánom senkinek).
A m?tét el?tt még beengedtek hozzám néhány családtagot, akikkel átbeszéltük a helyzetet és a várható következményeket. Nem sokkal tizenegy óra el?tt megjelent az ágyam mellett egy csinos aneszteziológus, ekkor már sejtettem, hogy hamarosan indulunk a m?t?be. Izgatottan vártam az operációt, szerencsére rég voltam utoljára ilyen helyzetben. Különösen az altatási folyamatra voltam kíváncsi. A m?t?asztalon aztán az orrom fölé toltak egy lélegeztet? berendezést és bekötöttek valami infúzió szer? dolgot a jobb karomba. Még feltettem egy kérdést a n?vérnek az altatással kapcsolatban, de a válaszon töprengeni már nem nagyon volt id?m, filmszakadás következett.
Egy villódzó neonokkal halványan megvilágított folyosón ébredtem. Bal kezemhez kaptam, éreztem, hogy gipszben van. Lassan elkezdtem kicsomagolni a lábam a takaróból. Els?re ijeszt? látvány fogadott: egy fém szerkezet volt a lábamra szerelve, melynek bels? elemei a csontjaimba voltak fúrva, küls? elemei pedig egymást tartották. Éjjel fél három volt, amikor egy éjszakás n?vér betolt a 104-es kórterembe, arra az ágyra, ahol az elkövetkezend? eseménydús tíz napot töltöttem. Bár az altatás velejárójaként még mindig er?s hányinger kerülgetett, a kimerültség miatt egész gyorsan el tudtam aludni.