Roland írta,
14 óra 55 perckor,
Ring témakörben.
Sete Gibernau, a MotoGP legszerencsésebb - és egyben legpechesebb - versenyzője nemrég abbahagyta. A legbizarrabb MotoGP pályafutást jegyző versenyzőt a sorozatosan kiújuló vállsérülése késztette visszavonulásra. Mivel az elátkozott spanyol bal kulcscsontját most két lemez, tizenöt csavar és a csípőjéből kiműtött csontsejt-állomány tartja egyben, Sete mára túlságosan kockázatos befektetéssé vált a legelitebb MotoGP csapatok számára.


Gibernau egy meglehetősen szokatlan karriert futott be, mind a felfelé, mind a lefelé vezető úton. Nyolc MotoGP futamot nyert 2003-ban és 2004-ben, majd Valentino Rossi megátkozta, és többé soha nem tudott felállni a dobogó legmagasabb fokára. Különös.

Gibernau korai GP-s évei nem kevésbé voltak sötétek, a spanyol mindig balszerencsét hozott másokra. Bár nem szándékosan, de ő mindig jó időben és jó helyen volt ahhoz, hogy gyári gépet kapjon, amikor egy másik versenyző megsérült, meghalt, vagy éppen már nem kellett a csapatnak. Így lovagolhatta meg Gibernau az első nagy lehetőséget 1996-ban, miután Wayne Rainey kirakta Tetsuya Haradát a 250-es csapatából. Vagy mikor Takuma Aoki 1997 végén, egy téli tesztelés alkalmával lebénult, és a Repsol Honda a Rainey által pénzelt Gibernaut hívta a csapatba. 2003-ban is ő örökölte meg a csapattárs Daijiro Kato gyári RCV-jét, miután a japán halálos balesetet szenvedett a suzukai versenyen.


Gibernau szerencséi és mások szerencsétlenségei jól illusztrálják, hogyan befolyásolja a véletlen a karriereket, hiszen a pilóták nincsenek éppen az égiek kegyei között, mikor versenyeznek. A tehetségtől függetlenül (amihez persze nem fér kétség, még Rossi is az egyik legkeményebb ellenfelének nevezte őt) minden versenyző a szerencsétől is függ, hiszen ebben a sportban sokkal több befolyásoló tényező létezik, mint például a labdarúgásban. Egy rossz döntés, például csapatváltás, a gumibeszállító-, vagy a futóműgyártó cseréje egy rossz pillanatban elég ahhoz, hogy egy felívelő karrier csúfosan végződhessen.

Sete legfényesebb győzelmei 2003 során születtek, melyek egyben néha fájdalmas vereségeket is jelentettek Valentino Rossi számára. Leginkább emlékezetes az a Sachsenring befutó, amikor Gibernau az utolsó kanyarban támadást indított, és a kigyorsításnál sikerült riválisát állva hagynia. Sete nagyszerű taktikus volt és egyben keményen meg is dolgozott a sikerekért, de míg Rossi zseniális és ihletett volt, addig Gibernau csak tehetséges és találékony.

A korábbi cimborák egyszer és mindenkorra 2004-ben, Quatarban rúgták össze a port, mikor Rossi azzal vádolta Gibernaut, hogy részt vett az őt - egy kis verseny előtti csibészség miatt - hátrasoroló cselszövésben. Sete végül megnyerte a futamot, míg Rossi elesett. Azon az estén Rossi kijelentette, hogy Gibernau nem fog több futamot nyerni abban az évben.

Sete ettől a naptól kezdve elátkozott lett, a két szezonon átívelő kárhozat gyalázatos vereségekkel és hihetetlen balszerencsével járt. 2005 során öt versenyen bukott, a bosszúszomjas Rossi miatt Jerezben a sóderágyba kényszerült, kifogyott a benzin a motorjából a cseh futamon, Valenciában pedig a Honda blokkja hagyta cserben. Pedig milyen gyakran lát az ember egy RCV-t üres tankkal vagy lerobbant motorral?

Később a helyzet csak rosszabbodott. 2006-ban megnyerhette volna a spanyol és az olasz futamot (hiszen másodiknak kvalifikálta magát Jerezben és rajtelsőnek Mugelloban), de Spanyolországban meghibásodott a váltószenzor, Olaszországban pedig a vezető pozícióban történt ütközés miatt leszakadt a jobboldali koptató a csizmájáról, így az egészen a lábujjig kopott, ami egy vérrel-verítékkel megszerzett ötödik helyet eredményezett. Elég baljós, nem?

Gibernau összeomlása akkor fordult igazán tragikomikussá, mikor Catalunyában eltörte a kulcscsontját a rajt utáni tömegbalesetben. Ráadásul az őt szállító mentőautó a kórházba menet egy busznak ütközött, így Sete ismét megütötte magát. Bár a sebészek rögzítették a szétzúzott csontot, a tartólemez a Laguna Seca-i visszatérés során elpattant, így ez újabb kudarchoz vezetett. Gibernau elérkezett az utolsó kenethez.


Phillip Island-en Sete csak pár méterre volt attól, hogy megszerezze első Ducatis dobogóját, mikor Rossi gonosz vigyorral az arcán elmotorozott mellette, hogy az igazságtalanságot még sértéssel is tetézze. Estorilban pedig, mikor Casey Stoner kiütötte alóla a motort, újra szétroncsolta a kulcscsontját. Órákkal később hallotta csak a hírt, hogy a Ducati 2007-re Stonert szerződtette a helyére.

De mit tett Sete azért, hogy ilyen rontás kísérje őt pályája során? Talán a sors ezzel büntette különös hajviselete miatt? Vagy talán túl sokat pózolt a TV kamerák kereszttüzében? Gibernau ugyanis túlságosan is szupersztár akart lenni bajnoki esélyes éveiben, ahelyett, hogy önmagát adta volna - pedig a magánéletben ő egy igazán barátságos, intelligens fazon. Nem, az ő bűne inkább az volt, hogy veszélyeztette a közönségkedvenc Valentino egyeduralmát. Rossinak ebben az évben tehát új voodoo babát kell választania, és könnyen lehet, hogy az éppen Repsol Honda színű lesz...

A fenti cikket a korábbi TT győztes magazin-szerkesztő, Mat Oxley írta, aki a MotoGP egyik elismert szaktekintélye. ő kanyarintotta ezt a könyvet is. Ha Sete Gibernau fantasztikus motorozását egyébként mozgóképen szeretnénk tovább csodálni, érdemes erre keresgélnünk. A legnagyobb Sete-Rossi csaták, mint például Sachsenring (2003), Le Mans (2003), Phillip Island (2004), vagy Jerez (2005) mind fent vannak, különféle zenés válogatásokkal együtt. Búcsúzóul pedig idézzünk fel néhány emlékezetes momentumot Manuel 'Sete' Gibernau Bultó nem mindennapi versenyzői pályafutásából...



















Hozzászólások
Kovax Rossi mondta [2007.01.16. 17 óra 17 perckor]:

Végre egy király cikk, már az elején tudtam, hogy nem te írtad :))) Úgy érzem Sete sokkal inkább megérdemelt volna egy VB címet mint Roberts Jr., vagy Hayden, de sajnos a Rossi-érában volt alatta ütőképes technika. Ugyanakkor a visszavonulás aktuális, valami azt súgja, hogy a 2008-as szezon brutálisan kiegyensúlyozott lesz, és ott nem termett volna babér a korosodó spanyolnak. Nem lett legenda, de jó kis versenyző volt. Mondjuk van spanyol utánpótlás, Pedrosa és Elias jelenthetik az új generációt. Jövőre meg akár Lorenzo is...
Zé Marco mondta [2007.01.18. 15 óra 39 perckor]:

...Pedrosa, Elias, Lorenzo, stb, de a jövő még nagyon homályos, régi kalózok is befuthatnak újra. Ne feledjük Max még nem adta fel hogy "reappear from the distance"...:)
Tibitebitang mondta [2007.01.18. 18 óra 24 perckor]:

Max hajója már rég elúszott, apukám.
Zémax mondta [2007.01.19. 18 óra 09 perckor]:

Meglátjuk apukám...




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.