Roland írta,
21 óra 18 perckor,
Rongyos élet témakörben.
Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején a gőzvontatás aránya a hazai vasútvonalakon igen magas, 85%-os volt. A korszerűsítés megkívánta a nagy teljesítményű dízelmozdonyok forgalomba állítását, azonban a magyar ipar abban az időben nem volt felkészülve ilyen vasúti járművek gyártására. Ezért a MÁV illetékes szakemberei pályázatot írtak ki fővonali mozdony beszerzésére. A felhívásra 17 cég jelentkezett 30 típussal. A pályázók közül két cég, a német Krauss-Maffei, valamint a svéd NOHAB mozdonyai kaptak lehetőséget magyarországi vasútvonalakon történő kipróbálásra 1960-ban. Végül az ajánlatok közül a MÁV választása az utóbbira esett, a mozdony technikai kiforrottsága, kevesebb karbantartást igénylő szerkezeti felépítése miatt, valamint azért, mert a típusban alkalmazott motorból világszerte már több ezer darab üzemelt.

Nézd meg nagyban!

A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A MÁV ezt követően a szovjet gyártmányú M62 sorozatszámú "Szergej" vásárlása mellett döntött. Az M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak, Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka főként az volt, hogy a mozdonyok rendelkeztek a vonatok fűtéséhez szükséges gőzfejlesztővel (abban az időben a személykocsik még nem villamos fűtésűek voltak). Az 1970-es és 1980-as években a villamos vontatás térnyerésével a mozdonyok egyre több vonalról kiszorultak, helyüket a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át. Az 1980-as és 1990-es években főként a Balaton partján teljesítettek szolgálatot. A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon. A mozdonyban egy 1435 kW (1950 LE) teljesítményű, kétütemű, 16 hengeres, V hengerelrendezésű dízelmotor található. Hagyományos hajtásrendszerrel rendelkezik, amelyben az egyenáramú főgenerátor termeli a vontatómotorok részére szükséges villamos áramot (600 V). A két forgóvázban összesen hat vontatómotor került elhelyezésre. A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gőzfejlesztő 800 kg gőzt képes fejleszteni óránként.

Forrás: Wikipédia

A téma iránt fogékony olvasóknak Égő "MacGyver" Ákos 109 tonnás rés a vasfüggönyön című írását ajánlom. További szép és kultikus mozdony még a MÁVAG 424 is.



Hozzászólások
Zippó mondta [2007.10.23. 23 óra 07 perckor]:

Kétütemű dízel ?!

A következő poszt szólhatna arról, hogy ez hogy is működik, és miért nem terjedt el annyira, mint társai...úgy tűnik nincs túl nagy irodalma a dolognak...még:

http://www.sg.hu/cikkek/39798
Roland mondta [2007.10.23. 23 óra 47 perckor]:

http://href.hu/x/3s8z




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.