Roland írta,
21 óra 18 perckor,
Rongyos élet témakörben.
Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején a gõzvontatás aránya a hazai vasútvonalakon igen magas, 85%-os volt. A korszerûsítés megkívánta a nagy teljesítményû dízelmozdonyok forgalomba állítását, azonban a magyar ipar abban az idõben nem volt felkészülve ilyen vasúti jármûvek gyártására. Ezért a MÁV illetékes szakemberei pályázatot írtak ki fõvonali mozdony beszerzésére. A felhívásra 17 cég jelentkezett 30 típussal. A pályázók közül két cég, a német Krauss-Maffei, valamint a svéd NOHAB mozdonyai kaptak lehetõséget magyarországi vasútvonalakon történõ kipróbálásra 1960-ban. Végül az ajánlatok közül a MÁV választása az utóbbira esett, a mozdony technikai kiforrottsága, kevesebb karbantartást igénylõ szerkezeti felépítése miatt, valamint azért, mert a típusban alkalmazott motorból világszerte már több ezer darab üzemelt.

Nézd meg nagyban!

A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további jármûvek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetõvé a beszerzésüket. A MÁV ezt követõen a szovjet gyártmányú M62 sorozatszámú "Szergej" vásárlása mellett döntött. Az M61-es mozdonyok elsõsorban gyorsvonatokat továbbítottak, Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka fõként az volt, hogy a mozdonyok rendelkeztek a vonatok fûtéséhez szükséges gõzfejlesztõvel (abban az idõben a személykocsik még nem villamos fûtésûek voltak). Az 1970-es és 1980-as években a villamos vontatás térnyerésével a mozdonyok egyre több vonalról kiszorultak, helyüket a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át. Az 1980-as és 1990-es években fõként a Balaton partján teljesítettek szolgálatot. A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon. A mozdonyban egy 1435 kW (1950 LE) teljesítményû, kétütemû, 16 hengeres, V hengerelrendezésû dízelmotor található. Hagyományos hajtásrendszerrel rendelkezik, amelyben az egyenáramú fõgenerátor termeli a vontatómotorok részére szükséges villamos áramot (600 V). A két forgóvázban összesen hat vontatómotor került elhelyezésre. A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gõzfejlesztõ 800 kg gõzt képes fejleszteni óránként.

Forrás: Wikipédia

A téma iránt fogékony olvasóknak Égõ "MacGyver" Ákos 109 tonnás rés a vasfüggönyön címû írását ajánlom. További szép és kultikus mozdony még a MÁVAG 424 is.



Hozzszlsok
Zippó mondta [2007.10.23. 23 óra 07 perckor]:

Kétütemû dízel ?!

A következõ poszt szólhatna arról, hogy ez hogy is mûködik, és miért nem terjedt el annyira, mint társai...úgy tûnik nincs túl nagy irodalma a dolognak...még:

http://www.sg.hu/cikkek/39798
Roland mondta [2007.10.23. 23 óra 47 perckor]:

http://href.hu/x/3s8z




Ha mondandd van...

Tagknt kell belpned ahhoz, hogy hozzszlhass a bloghoz.