2008.02.03. CarPC projekt

Anti Ă­rta,
22 Ăłra 38 perckor,
Rongyos élet témakörben.
Az alábbi cikk legújabb vendégmunkásunk, Pichler "SV650" Anti bemutatkozó írása. Laikusoknak állkapocsszakító olvasmány.

Egy CarPC-t szeretnék bemutatni nektek. Mi is ez? Ugye a mai modern, sokmilliós autókban mondhatni már alapfelszereltség az általában a középkonzolban elhelyezett TFT kijelzõ, ami szegényesebb esetben navigációt, kicsit vastagabb pénztárcás kivitel esetében rádió, CD, esetleg képtárolási és megjelenítési funkciókat tartalmaz. A CarPC ötlete erre épül, azzal a különbséggel, hogy gyakorlatilag egy komplett PC alapú számítógép van erre a bizonyos kijelzõre kötve. Ez ugye a lehetõségek tárházát meglehetõsen kiszélesíti.

Osváth "Osy" Péter barátom megrögzött autómániás. Kitalálta, hogy milyen jó is lenne, ha egyrészt lenne egy ilyen kijelzõ a kocsiban, és az egy kicsit többet tudna az átlagosnál. Nem utolsó sorban persze költséghatékony módon akarta megoldani a dolgot. El is kezdte kidolgozni, hogy miképpen lehetne a Fordba integrálni egy ilyen ketyerét. PC-nek egy kis faktorú VIA EPIA alaplappal ellátott vasat választott elsõ körben, ami hamar le lett cserélve a jelenleg is használt INTEL D21GLY-re.

Paraméterek: 1.6 GHz Celeron processzor, 512 MB DDR2 RAM memória, 80 GB Samsung HDD (asztali - errõl késõbb), 7 hüvelykes touch screen (16:9, 800x480), M1-ATX (Micro ATX) táp, Morex ház, Haicom Surfstar-III USB GPS vevõ, külsõ Creative SB hangkártya, Apple Powermate hangerõszabályzó, tolatókamera (120 fokos, 0 lux-os), Bluetooth, WiFi, netkártya.

NĂ©zd meg nagyban is!

A processzor és a memória tökéletesen megfelel az autóban szükséges funkciók ellátására. A winchester eredetileg 2.5"-os laptop változat volt, gondolván, hogy az biztos jobban bírja majd a rázkódást és az igénybevételt, mint asztali társai. A második tönkrement darab után jött az asztali verzió, ami azóta is pazarul üzemel. Érdekes módon nem is annyira a rázkódás volt a kihívás, hanem sokkal inkább az éjszakai lehûlés. Mivel a Focus este kint tárolódik a szabadban, télvíz idején bizony nem tesznek jót a mínuszok a PC elektronikának.

A 7 hüvelykes touch screen önmagáért beszél. A tartókonzolról azt érdemes tudni, hogy abszolút házilag (flex segítségével kivágva, csiszolva, festve-fényezve) került a helyére. A képek alapján talán látszik, hogy még második ránézésre is gyárinak tûnik a dolog (azóta volt olyan autószerelõ, aki megkérdezte, hogy szériatartozék-e a cucc). A kijelzõn érintõképernyõ található, tehát egerészni alapjáraton nem szükséges.

A ház kis faktorú, és az anyósülés alá lett integrálva. Van hozzá kis méretû billentyûzet és egér is, de ezekre általában nincs szükség. A tápegység úgy lett hangolva, hogy húsz perc inaktivitás után automatikusan hibernálja a PC-t. Ez igen hasznos, ha véletlenül bekapcsolva hagyjuk a PC-t kiszállás után.

A külsõ hangkártya hangja nagyságrendekkel jobb mint az integrálté, ezért esett erre a választás.

A sebességváltó mellett található henger alakú, kék fényben pompázó ezüst cucc egy Apple Powermate hangerõszabályzó. Mûködtetni jobbra-balra tekergetéssel lehet, plusz felülrõl megnyomva a szerkezet kikapcsolja a hangot. Elég kézreesõ dolog vezetés közben.

A tolatókamera a hátramenet fokozathoz van kötve, ami azt jelenti, hogy automatikusan átkapcsol, és mutatja az autó mögötti teret 120 fokban tolatásnál. Külön érdemes megemlíteni, hogy a 0 luxnak köszönhetõen éjszaka is kiváló képet ad.

A GPS vevõ nagy érzékenységû, és a Windows - PC használatnak köszönhetõen nagyon gyorsan megtalálja a mûholdakat is. A kesztyûtartóba lett elrejtve, így gyakorlatilag még útban sincs. Amúgy ugyanitt kapott helyett az ötportos USB HUB is, tehát itt akár pendrive, vagy külsõ HDD is csatlakoztatható. A PC indítógombját is átvezettük ide.

Bluetooth, WiFi ma már alapfelszereltség, ha PC-rõl, vagy PDA-ról beszélünk. Nem úgy a netkártya, ami - ha minden igaz - ezen a hétvégén kerül beépítésre.

Most, hogy így végignéztük a paramétereket, következzenek a szoftverek és a PC használati lehetõségei a teljesség igénye nélkül.

Operációs rendszernek a Windows XP-t választottuk. Tudom, lehetne Linux is, de mi maradtunk öreg barátunknál. Windows Lite-tal a felesleges funkciók kikerültek, így a bootolási idõ jelentõsen lecsökkent. Ezen még a Bootvis volt képes sokat dobni.

NĂ©zd meg nagyban is!

A CarPC alkalmazásokhoz a Road Runner keretrendszert használjuk. Ez a szoftver veszi át a teljes képernyõt a Windows indítása után. Szép nagy gombokat tartalmaz, hogy könnyû legyen a navigálás és a szoftverek használata. Én egyébként a Road Runner konfigurálása, átalakítása, és a szoftveres hibák javítása kapcsán kerültem közelebbi viszonyba a projekttel. Az alábbiakban megnézzük, mire is lehet ezt a progit használni.

Zenehallgatás: természetesen az autóban található erõsítõre van kötve a külsõ hangkártya. A 80 GB-os HDD rengeteg órányi zene tárolására alkalmas.

Navigálás: mi az iGo PC verzióját használjuk. Ezt külön mûvészet (és egy délután volt) kialakítani. Az iGo bele lett hegesztve a keretrendszerbe és külön menüt kapott, hogy navigáció közben is lehessen kontrollálni a zenét.

DVD és DivX lejátszás: sajnos a fotókról ez nem jön le, de nagyon szép minõségben és akadásmentesen játssza a cucc a mozikat.

Internet: ehhez mondjuk nem árt az egér és a billentyûzet, de legalább szépen mûködik. Szép show volt tavaly nyáron, amikor beparkoltunk a kertünkbe és a WiFi routerre csatlakozva a házból - remote desktopon keresztül - konfiguráltuk a szoftvereket! A netkártyával bárhonnan lehet majd internetezni is.

Van a rendszerben még sok egyéb finomság is, például a középsõ Ford logót megnyomva a gamma éjszakai-nappali vezetéshez állítható. Innentõl gyakorlatilag már bármi szóba jöhet, amit egy PC-n futtatni lehet.

Elõkészületben van jelenleg a telefonos kihangosítás, címjegyzék és tárcsázás megoldása az érintõkijelzõn és Bluetooth kapcsolaton keresztül. A szoftverek már megvannak, de valamiért a Bluetooth vevõvel gondjaink akadtak. TV tunerbõl és antennából sajnos nehéz jót és olcsót találni. Ezzel tehát egyelõre még várunk. A rádió funkció beépítése is csak terv egyelõre. Szóba jött még az autó fedélzeti számítógépének csatlakoztatása is (kijelezni az autó összes lekérdezhetõ adatát az olajmennyiségtõl a fordulatszámig). Hmmm... ezt is megoldjuk :)

CarPC
CarPC
CarPC
CarPC

CarPC
CarPC
CarPC
CarPC

Így hirtelen, nagy vonalakban ennyi lenne. Akit még érdekelnek további képek, kattintsa végig a teljes galériát itt!



Hozzászólások
Zegas mondta [2008.02.04. 17 Ăłra 50 perckor]:

Hmmm, nyami, tetszik. És gázszolgáltatót lehet rajta váltani ? Illetve az 5MB-s excel makrók futnak rajta ? :)
GreyWolf mondta [2008.02.05. 16 Ăłra 42 perckor]:

Toncsi nagy flanc vagy.... Osyrol nem is szolva :D
Emlekszel az Macskafogora?
"...nyomja meg a piros gombot es nyogodjek bekeben...." :D :D
Majusban hazamegyek meg akarom nezni!
aua mondta [2008.04.24. 17 Ăłra 40 perckor]:

Gratulálok!
Nagyon szép munka!
Patrik mondta [2010.10.18. 16 Ăłra 48 perckor]:

Szia! Olvastam a projektedet a CarPC vs. Focus témában. Nemrég vettem egy hasonló Focus-t és tetszik az ötlet, néztem is monitorokat a német e-bayen 100 eurókért, véleményem szerint a célnak megfelelne. Kérdésem viszont a mûszerfal átalakításra vonatkozna. Sokat kellett kivágni a consol-ból, hogy szépen beférjen? Nekem sajnos vagy sem faberakásos, és eléggé hülyén nézne ki ha festve lenne, valami megoldást esetleg tudnál ajánlani, hogy lehetne szépen beépíteni egy 7 hüvelykes csini monitort? Mindennemû segítséget elfogadok :) Elõre is köszönöm. Üdv: Patrik
Roland mondta [2010.10.18. 19 Ăłra 17 perckor]:

Továbbítottam a kérést a cikk szerzõjének, reméljük válaszol rá!
Dst SĂ©m mondta [2012.11.26. 0 Ăłra 13 perckor]:

Helló az op rendszer érdekelne és hogy hozzá tudok e jutni meg a fajtája tulajdonságai ha vannak specek.

KĂ–szi




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.