Milestone.hu -
 


Roland írta,
20 óra 25 perckor,
Motor témakörben.
Mit lehetne tenni unalmas hétköznapi életünkkel? - kérdezték maguktól a japán mérnökök. Gyújtsuk fel - jött a válasz valamelyik túlképzett angolszász marketinges kollegától. Az új Yamaha R6-os azonban több, mint üres reklám szlogenek összessége. A japán gyártónak úgy t?nik sikerült a jót, még jobbá varázsolnia, anélkül hogy kompromisszumokat kellett volna kötnie. Így aki unalmas életében szeretne valami izgalmasat, jobban teszi, ha a Suzuki Wagonjára félretett pénzét ebbe a szupersport szamurájba fekteti.

R6 történelem

Pontosan 4 évvel ezel?tt, az 1998-as müncheni Intermoton mutatta be a Yamaha az YZF-R6 els? változatát, amelyet az 1999-es szezonban dobtak piacra. A motor forradalmian újnak számított a 600-as sport kategóriában, mivel abban az id?ben a gyárak a középkategóriás sportmodelljeikre nem fordítottak annyi figyelmet, mint teszik azt manapság. Akkoriban a gyártók a legújabb technikai csemegéket a virágkoruk végét él? 750-es, soros négyhengeres superbike gépekbe, vagy az éppen felemelked? félben lév?, literes sportmotorokba építették be. Az YZF-R6-os volt az els? modern 600-as sportmotor, amelyen ultramodern könny?fém hídvázat, kiváló fékeket, és minden eddiginél er?sebb, 15000-es fordulatszámig pörgethet? 599 köbcentis er?forrást alkalmaztak a Yamaha gyár mérnökei.
A kiváló technikai alap a Supersport VB-n is meghozta a sikert. 2000-ben Jörg Teuchert egy R6-os nyergében nyerte meg az egyéni világbajnoki címet, de a következ? években is az egyik legversenyképesebb típusnak bizonyult a motor a VB vérre men? küzdelmeiben. Erre bizonyíték a 1999-2001 közt elnyert három márka-világbajnokság.

A típust 2 évig gyártották változatlan formában, majd a 2000-es InterMot-on bemutatták az enyhén módosított változatát. Lényegében a hátsó lámpa, és néhány apróság kivételével változatlan maradt. Ez a közel 4 éves típus rendre az eladási listák elején foglal helyet a sportmotorok kategóriájában, még mindig megel?zve a most már korszer?bb versenytársakat.

A legels? bemutatkozásakor a "no compromise" szlogen állt az R6-ost reklámozó anyagok els? oldalán. Igen, a Yamaha végre felvállalta, hogy egy kompromisszumoktól mentes sportmotort épít, és nem akar egy motort mindenféle feladatra alkalmassá tenni, hanem mindössze csak egyre, de arra nagyon. Az új modellhez, új szlogen jár: "ignite life". Ez megint csak egy egyedi, izgalmas és mindenképpen versenyzésre termett motorra utal.

Sz?kszavúan 3 lóer?vel er?sebb, 5 kilóval könnyebb és benzinbefecskendezéses. Ezek a f?bb jellemz?i a 2003-as Yamaha R6-osnak. Azonban távol álljon t?lünk mindössze ennyit mondani egy szinte minden elemében megújult gépr?l. A bevezet?b?l már látszott, hogy a Yamahának nem keveset kellett azon dolgoznia, hogy egy még jobb modellt alkosson meg az R6 utódjaként. Lássuk mi jóval járultak hozzá a szlogen megalapozottságához a mérnökök.

A forradalmian új technológiával készül? Deltabox III váz várhatóan még jobb lesz, mint az eddig is élmény számba men? kezelhet?séget biztosító Deltabox II-es. Köszönhet? ez a Yamaha által szabadalmaztatott, vákuum segítségével történ? könny?fém öntési eljárásnak. Így az új, er?sebb váz oldal irányú csavarodási merevsége 50%-kal kedvez?bb, mint az el?d modellé volt, és mindössze két hegesztésre van szükség a váz összeszereléséhez, a korábbi 16-tal szemben. Ráadásul még fél kilóval könnyebb, mint a 2002-es verzió váza. Szériagyártásban ez a váz az els?, amely teljes egészében alumíniumöntéssel készül, ahogy a segédváz is. Ugyanezt az eljárást használta fel a Yamaha hátsó a leng?villa kialakításánál, amely 10 mm-rel hosszabb, könnyebb, de egyben merevebb is, fokozva ezzel a hátsókerék tapadását a kigyorsítások alatt.

A váz geometriája nem változott. 1380 mm a tengelytáv, és 24 fokos a villaszög a kormánynál mérve. A fels? villahíd azonban teljesen új konstrukció. Az els? futóm? 43 mm-es bels?cs? átmér?j? teleszkópvillájában a bels? cs? könnyebb lett. Mindezek, plusz az els? kerék új tengelyének felépítése tovább javítja az R6 kezelhet?ségét, a kormányzás visszajelzésének pontosságát.

Az R6 kerekei szintén profitáltak az új öntési eljárásból, és szériában rég nem látott, csodaszép ötküll?s, könny?fém felnik kerültek el?re és hátulra. A kerekek csökkentett súlya miatt kisebb a rugózatlan tömeg, ezáltal alacsonyabb giroszkópikus er?k hatnak forduláskor, javítva a gép kanyarodási tulajdonságait. A gumik mérete maradt a régi, el?l 120/60, hátul 180/55, mindkét esetben 17 colos keréken.

A fékek dolgában mindig jól teljesített az R6-os, ezért az új modellen az el?d dupla 298 mm átmér?j? féktárcsai és egy darabból álló 4 dugattyús féknyergei dolgoznak az els? keréken. Az új kerékhez igazodva változott a féktárcsák felfogatási pontja, ezenfelül új szinter-metál fékbetéteket kapott a berendezés. A hátsó 220 mm átmér?j? féktárcsa felfogatása szintén megváltozott, és egy kompaktabb hátsó fék munkahengert kapott.

Az 1998-ban bemutatott Yamaha R6-os motorja fantasztikus pörgethet?ségével szerzett híveket magának. A 15000-es percenkénti fordulat elérése sem jelentett problémát számára. Az új er?forrás látszólag és méreteiben hasonlít az el?dére, azonban alkotóelemi 90%-ban megújultak. Úgy t?nik vége a karburátoros korszaknak a motorok körében. Az R6-os az R1-hez hasonló rendszer?, 38 mm torokátmér?j? benzinbefecskendez? rendszert kapott, amelyet nagyobb, torló nyomásos, 7,6 literesre növelt kapacitású légsz?r? ház táplál leveg?vel. A rendszer érdekessége, hogy nem csak egy légnyomásmér? szenzortól, hanem egy a belép? leveg? által mozgatott, szívást érzékel? dugattyútól is kapja a jeleket, ezáltal a gázkar érzékenysége sokkal lineárisabb lett.

A blokk különlegessége, hogy nem hüvelyezett a henger, hanem a hengerek falát közvetlenül vonták be egy nagyon kemény kerámia kompozit anyaggal. Ennek el?nye a dugattyú és a gy?r?k kisebb súrlódása, a jobb h?elvezetés, és az er?sebb hengerfal. Új dugattyúkat és gy?r?ket kapott a blokk, valamint egy újraegyensúlyozott f?tengelyt. Az átalakításból olyan fontos vezérl? elemek sem maradhattak ki, mint a szívó- és kipufogószelepek, valamint a vezérm?tengelyek. A Yamaha állítása szerint az új R6-os blokk teljesítménye 123 lóer?sre sikeredett, 13000-es fordulatszám mellett.

A h?tési rendszert alaposan átformálták. Az R6 egy hajlított alakú vízh?t?t kapott, amelynek hatékonysága 40%-kal jobb az el?d modell azonos alkatrészénél. Az olajh?t?t szintén lecserélték, az új darab könnyebb és egyben 20%-al nagyobb a h?t?kapacitása. A váltóval problémái voltak az R6-os induló szériájának még 4 évvel ezel?tt, és kés?bb sem oldódtak meg százszázalékosan a váltási nehézségek. A Yamaha ezért a váltó jelent?s részét áttervezte, és állítása szerint most már garantált a tökéletes és finom kapcsolhatóság.

Sajnos, nem sajnos, a környezetvédelem fontos szempont már a motoroknál is, ezért az R6 teljesen új kipufogórendszerében egy katalizátor járul hozzá ahhoz, hogy a motor teljesítse a szigorodó (EU2) környezetvédelmi normákat. A rendszer egyébként 4-2-1 felépítés?, a hátsódob bels? része titánból, a küls? borítása alumíniumból, míg a köztes és gy?jt? csövek rozsdamentes acélból készülnek. A katalizátor ellenére 1 kg-ot tudtak spórolni az új kipufogórendszerrel.

A japán Takeshi Iimura tervezte új küls? roppant mutatós. Az új rendszer? els? fényszórók, és a LED-ekb?l álló hátsó világítótest nagyszer? formai megoldásokban öltenek testet. A forradalmian új technikát képvisel? els? projektoros lámpák valószín?leg príma fényviszonyokat garantálnak sötétedés után is, mellesleg a teljesen egyedi arcot garantálnak az R6 számára. A dupla els? fényszórók mindegyikében két-két lencse található.

Az aerodinamikailag kialakított m?anyag burkolattal egyrészt a versenysportnak kedveztek a tervez?k, másrészt ez már eleve egy agresszív kinézetet kölcsönöz bármely utcai R6-os számára. Az üzemanyagtank formáját áttervezték, így a térdeknek most több hely jut kanyarban a kitámasztásra.

A m?szerfal teljes átdolgozásra került, és mondhatni az új egér mozi még szebb lett. Megmaradt az analóg fordulatszámmér? óra, valamint a multifunkcionális LCD kijelz?, ahonnét a pillanatnyi sebesség értékeket olvashatjuk le. A hagyományos visszajelz? fények mellett új a beállítható, váltásra figyelmeztet? villanófény. Az elektronika újdonsága az immobilizer, amely remélhet?leg megnehezíti a tolvajok dolgát. Ugyanerre szolgál az ülés alatti hely az U-lakat számára.

A 2003-as modellévre kihozott Yamaha R6 minden bizonnyal a kategória egyik legjobb gépe lesz. Három alapszínben (verseny-vörös, Yamaha-kék, tech-ezüst), és egy korlátozott, mindössze 2000 darabos extrém-sárga sorozatban vásárolhatnak meg a száguldást életformának tekint? motorosok. Az R6-oshoz már indulásként egy rakás gyári extrát vásárolhatunk, mint a szénszálas els? vagy hátsó sárvéd?k, a magasított versenyplexi, állvány, avagy a hátsó üléstakaró. Akinek ez kevés lenne, a vezérm?tengelyekt?l kezdve, az új számítógépen át, a féktárcsákig, valamint speciális h?t? és futóm? alkatrészekig, a teljes gyári Supersport 600 versenyalkatrészekkel is felszerelheti bringáját.

Technikai leírás

Motor: négyhengeres, soros, négyütem?, vízh?téses, DOHC, 16 szelep

Lökettérfogat: 600 cm3

Furat x löket: 65.5 x 44.5 mm

S?rítési viszony: 12.4:1

Maximális teljesítmény: 123 lóer? 13.000 ford/perc (torló nyomásos légbeszívással), 117 lóer? 13.000 ford/perc (torló nyomás nélkül)

Maximális nyomaték: 68.5 Nm 12.000 ford/perc (torló nyomásos légbeszívással), 66.4 Nm 12.000 ford/perc (torló nyomás nélkül)

Üzemanyag ellátás: elektronikusan vezérelt benzinbefecskendez?

Szívótorok átmér?: 38 mm

Olajozás: nedves karteres kényszerolajozás, 3.4 liter motorolaj

Gyújtás: digitális

Indítás: elektronikus önindító

Kipufogó: 4-2-1 rendszer?, kipufogószeleppel

Sebességváltó: hatfokozatú, mechanikus, lábkapcsolású

Sebességváltó fokozatok áttételei: 2.846 / 1.947 / 1.556 / 1.333 / 1.190 / 1.083

Primer hajtás: fogaskerekes

Szekunder hajtás: "O" gy?r?s lánc

Kuplung: több tárcsás, olajfürd?s

Váz: Deltabox III alumínium váz

Els? futóm?: 43 mm bels?cs? átmér?j?, hagyományos teleszkópvillák, beállítható húzó és nyomófokozati csillapítással, valamint rúgó el?feszítéssel

Hátsó futóm?: Gáztöltés? központi rugóstag, fokozatmentesen beállítható húzó és nyomófokozati csillapítással, állítható rugó el?feszítéssel

Kerekek: el?l 3.5 x 17 col, hátul 5.5 x 17 col

Gumiabroncsok: el?l 120/60 ZR 17 (55W), hátul 180/55 ZR 17 (73W)

Fék el?l: dupla 298 mm átmér?j? féktárcsák, 4 dugattyús, egy darabból álló féknyergekkel

Fék hátul: egyetlen 220 mm átmér?j? féktárcsa, szembenálló dupla dugattyús féknyereggel

Hossza: 2025 mm

Szélessége: 690 mm

Magassága: 1090 mm

Utánfutás: 86 mm

Kormányszög: 24 fok

Ülésmagassága: 820 mm

Tengelytáv: 1380 mm

Szabad hasmagasság: 135 mm

Szárazsúly 162 kg

Üzemanyagtank kapacitása: 17 liter



- Mcemru - (mcemru@totalbike.hu; cat@totalbike.hu)
2002. december 2., hétf? 11:07

© 2000-2004 TotalCar Kft. - http://www.totalbike.hu



Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.