Milestone.hu -
 


Kovax írta,
15 óra 28 perckor,
Motor témakörben.
Kawasaki ER-6f (2009) tartósteszt, páneurópai túratapasztalatokkal vegyítve.

Az élet minden területén vannak holtpontok, megmagyarázhatatlan hullámvölgyek, amikor a változtatás bels? kényszere szétfeszíti a józan ész logikai kereteit. A ER-5-ös Öszvért harmincháromezer kilométerrel az órájában cseréltem le 2009-ben a vadiúj Kawasaki ER-6f-re, és már ezzel a géppel is harmincnégyezer közös kilométer van a hátunk mögött. Adódik a kérdés, és kapom is a haveroktól: mi lesz a következ?? Nos, bár az ezres motor kisördöge id?r?l id?re megkörnyékez, egyel?re a hatötvenes Kawasaki marad a garázs ura. Hogy miért? Rögtön azt is elmondom...

Forrás: Milestone.hu

2011. elején úgy döntöttem, hogy szarok egy szép nagy ív?t a világra, és megvalósítom régóta dédelgetett vágyam: körbemotorozom Európát. Egyedül. Pontosabban dehogyis egyedül, az én kedvenc Kawasaki ER-6f típusú motorkerékpárommal. Mivel kb. nulla információm és tapasztalatom volt a hosszú távú túrázás rejtelmeir?l, csupán néhány, általam alapvet?nek tartott el?készületet tettem. Els?ként a jól bevált Spinex nyeregtáska mellé vettem egy klassz Kappa oldaltáska szettet, természetesen a hozzá való merevít?kkel. Az oldalsó merevít?k (és távtartók) felszerelése pofonegyszer? volt, a hozzám hasonló technikai analfabétáknak is kb. tíz percig tart, nem kell semmit fúrni-faragni. Az más kérdés, hogy a táskák gyors felhelyezése és rögzítése igényel némi gyakorlatot. Az oldaltáska nagyon kényelmes és praktikus találmány, de két tényez?re azért felhívnám a figyelmet. A táskák még a sz?kebb kihasználással is túllógnak a kormányon, vagyis a szélesebb rakománnyal nehezebb man?verezni sz?k területeken és a kocsisorok között.

A másik "érdekesség", hogy a vízhatlan takarók ugyan megvédik a táskákat az es?t?l, a kerékr?l felcsapódó víz ellen azonban már tehetetlenek (nem is értem, hogy a táskák bels?, kerék felé es? részét miért nem borítják vízhatlan anyaggal). A táskák mellett beruháztam egy pár Michelin Pilot Road 2CT gumiba is. A gyári Bridgestone BT 21-esekt?l tizenhatezer kilométer után váltam meg. Húzták volna még, elégedett is voltam velük, de a nagy túrára a sport-túra szegmens egyik etalonjának számító Road 2CT-t akartam. Már most jelzem: tökéletesen beváltak a gumik! Jelenleg tizennyolcezer kilométer van bennük, de b?ven van még rajtuk "hús", és gyakorlatilag minden terepen, minden id?járási körülmények között kiválóan teljesítettek. Tudom, tudom, a gumik tapadása nagyrészt fejben d?l el, de ez a típus tényleg jól m?ködik az ER-6f-en. Harmadik tételként lecseréltem a gyári plexit egy Zero Gravity túraplexire. A magasabb plekótól csendesebb, szélzaj-mentesebb utazást vártam, de nem igazán jött be a húzás. Az új plexi azért fennmaradt, de füldugó nélkül párszáz métert sem igen akaródzik megtenni (ebben a kimondottan zajosnak számító sisakom is ludas persze).

Forrás: Milestone.hu

A felkészülés zökken?mentesen, mesébe ill?en ment, mígnem közvetlenül a túra el?tt elvittem a motort az el?rehozott olajcserére és általános átvizsgálásra. Innen üzenem minden új Kawasaki motorkerékpár vásárlónak, hogy azon ne parázzon, hogy a motor elromlik vagy meghibásodik, azon sokkal inkább, hogy a "szak"szervizben elbasznak rajta valamit. A mai napig nem találtam magyarázatot arra, hogy az olajcserét követ?en miért gyulladt ki pár kilométer megtétele után az FI visszajelz? lámpa. Az nagyobb baj, hogy a márkaszervizben sem tudták. A motor menettulajdonságai egyébként nem változtak, a visszajelz? leállítás-újraindítás után elaludt, egészen a következ? öt-tíz kilométerig. A szak(?)szervizben azt mondták hagyjam ott, majd nézegetik! Aha, két nappal életem túrája el?tt! Summa summarum az oxigén szenzor (a kipufogó alsó részébe illesztett érzékel?) hibának dekódolt hibavisszajelzés egy id? után magától megsz?nt, de azért okozott néhány álmatlan pillanatot.

A Korzikán kezd?d?, Spanyolországig és Portugálig jutó, Szlovákiában végz?d? mega-túra tizenhárom és félezer kilométere során volt id?m megtapasztalni az ER-6f menettulajdonságait (a túra minden lényeges, publikus mozzanata megtalálható ezen a blogon). Kezdjük a pozitívumokkal: ez a motor kimegy a világból, elvisz akár az Óperenciás tengeren is túlra. Megbízható, szerethet? gép, tényleg nem kell azon aggódni, hogy mikor rohad le az ember alatt. Ráadásul imádja a sz?k hegyi szerpentineket, vadcsikó erényeket csillogtat amikor girbegurba lesz papucsai alatt az aszfalt. Szerintem a nyeregtáskával és az oldaltáskákkal jól pakolható, tanktáskát nem is vittem magammal (fém tank van, mágneses tanktáska kiválóan rögzíthet?). Mindezen szolgáltatásokért nem kér többet száz kilométerenként négy-öt lityi kilencvenötös ólommentes szomjoltónál.

Persze azért vannak hiányosságok is. Hosszabb, monoton távokon a motor kényelmetlen, pedig az üléspozíció (alacsony ülésmagasság, viszonylag magasra húzott lábtartók, sz?k kormány) elvileg kedvez a (magamfajta) alacsony ridereknek. Az ülés azonban túl kemény, a kormány és a lábtartók vibrálása pedig zsibbasztó hatású. A másik nem éppen túrabarát tulajdonság, hogy a láncot az optimális helyen fújva a ken?anyag jelent?s része a kipufogódobon landol, majd kés?bb ráégve csúnyán szaglik, ne adj isten füstölög is. A motorer?vel (hetvenkét paci) összességében meg vagyok elégedve, egyedül a végtelen hosszúságú spanyol fennsíkon hiányzott volna 40-60 km/h plusz a hétezres fordulatszámhoz (ezen a fordulaton hatodik sebességfokozatban 140 km/h-val szalad a gép). Mostanában próbáltam pár motort a baráti társaságból és azt tapasztaltam, hogy az ER-6f fékei abban az összehasonlításban is meglep?en jól teljesítenek. A futóm?vel sincsenek gondjaim, amire tervezték azt tökéletesen tudja és teljesíti. Nagy tempójú (150-160 km/h) alpesi autópálya kanyargásnál azonban már bizonytalannak érzem a motort, ilyenkor kimondottan megnyugtató kicsit visszavenni a sebességb?l.

Forrás: Milestone.hu

Az Európa túra során a tankoláson és láncfújáson kívül olajat cseréltettem Portugáliában (Viseu, Kawasaki márkaszervíz), illetve láncszettet (els? és hátsó lánckerék, lánc) Svájcban (szintén márkaszervizben). Ez utóbbi fogfájósan drága volt, de a lánc olyan egyenetlenül nyúlt meg, hogy lejtmenetben motorféken és visszaváltáskor eszementen csapkodta a kipufogót. A lánccsere egyébként el?zetesen nem volt benne a pakliban, de a gyári szett végül csak huszonhatezer kilométert bírt. A túráról hazatérve elvittem a motort olajcserére. Mivel még mindig garanciális volt, ismét egy szakszervizbe mentem, hát elég drága olajcsere lett! Közölték, hogy "valahol" beleszakították az olajleereszt? csavart az olajtekn?be, ezért nem tudják a csavart visszatekerni. Habár túlméretes csavarral a probléma viszonylag könnyen orvosolható lett volna, inkább rendeltem egy új olajtekn?t, és egyben befejeztem a márkaszervizekkel való küszködésem. Lejárt a garancia, szabad vagyok! A motorral most nagyon meg vagyok elégedve, harmincnégyezer kilométer van az órájában, és a legnagyobb hibája az, hogy meglehet?sen koszos. Utassal is próbáltam már egy rövidebb karikát, és bár alapvet?en az egyszemélyes csapatás híve vagyok, kimondottan élveztem a páros motorozást. Nem állítom, hogy emiatt, de azóta hozzám is jött feleségül a hölgy :)

Forrás: Milestone.hu

A legutóbb Ausztriában túráztunk a barátokkal, akkor három nap alatt ezernyolcszáz kilométert tekertem a gépbe, és kedvemre való emlékeket gy?jtöttem. Leginkább a patakok mentén lágyan kanyargó utak száztíz-százhuszas tempójánál húzódik vigyorra az ember szája, de a sz?k hegymenetek is felrobbantják az adrenalinbombát. Aki hasonló élményeket vár a motorozástól, esetleg csendes, rövidebb-hosszabb kirándulásokhoz keres motort, annak továbbra is nyugodt szívvel ajánlom a Kawasaki ER-6f-et. A 2012-es modell ha lehet még pofásabb lett, nem hallani kritikákat a típusról. Hogy én meddig nyúzom még a saját gépemet? Egyel?re nem gondolkozom cserén, de az (ezres kis) ördög sosem alszik...



Hozzászólások
MihiAtti mondta [2012.08.09. 15 óra 28 perckor]:

Már régóta vártam ezt a folytatást. :). Tetszik amiket írtál, és gratulálok a túrához!




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.