Roland írta,
16 óra 34 perckor,
Médiaszemle témakörben.
Az irodai konyhában gyakran lapozgatom az ottfelejtett autós magazinokat. Legutóbb egy autó-motor akadt a kezem ügyébe, amiben az alábbi cikkre bukkantam: Bunkók és balekok - Agresszió és előzékenység a közlekedésben. Én jókat mosolyogtam a cikk bizonyos megállapításain, mivel a szerző itt-ott túlreagálja a budapesti közlekedési morál teremtette helyzetet.

Egyrészt igaz az, hogy ha Budapesten egy autónyi követési távolság keletkezik valahol a sorban, akkor oda nagy valószínűséggel valaki beteszi magát rövid időn belül. Velem is előfordult már, hogy elbambultam és beszúrtak oldalról. Olyasmi ez, mint a Darwin-féle természetes szelekció, tudomásul kell venni, hogy az ügyesebb előrébb kerül, a lassú, vagy kevésbé rutinos (kevesebb helyismerettel rendelkező) vezetőt kikerülik a többiek.

Másrészt tökéletlen világunkban nem kizárólag tisztességes eszközökkel lehet előnyre szert tenni, ezt tudomásul kell venni, nem érdemes szélmalomharcot vívni. Etikus beengedni magunk elé a mellettünk haladókat mondjuk egy sávlezárás, forgalmi akadály, sávmegszűnés esetén. A lekanyarodó sávban előremenni és a végén áttérni az egyenesen továbbhaladó sávba nyilván nem etikus. Azonban jelent egy ilyen eset valós (érzékelhető) hátrányt a többiek számára? Ha egyetlen autós teszi ezt meg, akkor a hátrány mind időben, mind térben elhanyagolható (vagy akár nem is keletkezik, mert a beszúrás például egy zöldnél elbambuló papa elé történik). Több autó esetében viszont megvalósul a komplex alkalmazkodó rendszerek működési elve, és a folyamat végére eliminálódik az az előny, amit az első fecskék még kihasználhattak (vagyis megtelik a példabeli lekanyarodó sáv).

Én gyakran vagyok előzékeny a közlekedésben, ugyanakkor sokszor ki is használom mások előzékenységét. Ez összességében nálam pozitív szaldót eredményez, tehát a jelenlegi viselkedésmintát viszem tovább a jövőben is. Nota bene, a beszúrásokat azért érdemes a másik fél jóváhagyásával véghezvinni, már csak testi épségünk megőrzésének érdekében is (nagyon sok múlik a szemkontaktuson és a gesztusokon)!

Update: az autó-motor magazin fórumában egyébként nyitottak egy külön topicot ehhez kapcsolódóan.



Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.