Következő bejegyzés »


Roland írta,
17 óra 15 perckor,
Ring témakörben.
Schliszka Tünde tollából született meg ez a hasznos leírás. Érdemes elolvasni, mielőtt az ember kilátogat egy pályanapra. Sajnos én csak nézőként tudtam részt venni a mai nyílt napon, remélem a következő alkalommal már gurulni is fogok. Holnap verseny van, gyertek ki minél többen!

Szabályok a biztonságért - motoros nyílt napok a Hungaroringen

Tavaly a Sportmotor.hu oldal Pályamotorozás topikjában néhányan panaszkodtak, hogy a Hungaroringen szervezett motoros nyílt napokon új résztvevőként nem voltak tisztában a szabályokkal, a jegy megváltásakor sem informálták őket, és esetleg emiatt kicsit pórul is jártak. Talán ha kérdezték volna, választ is kaptak volna, de eme helyzet elkerülése végett úgy gondoltam, megosztok veletek olyan dolgokat, melyet a nyílt napokon kötelező vagy illik betartani. Ezek nagy részét még sehol sem láttam írott formában, a sportbírói munkám közben tapasztaltakat adom hát közre, és ezekkel talán a "régi motorosoknak" is mondhatok időnként újat. Ha mégsem, az annál jobb, mert ez azt jelenti, hogy tisztában vagytok mindennel. :o)

1. Szabályok, kérések

Megpróbálom az elején kezdeni, bár nehéz meghatározni, mi is az eleje. ;o) Mindenki a tudásának és rendelkezésére álló idejének megfelelően válasszon csoportot: délelőtti, délutáni, lassúak ("A" - egész napos), gyorsak ("B" - egész napos) csoport, valamint déli nagy motorozás. Az első 4 csoport 4 x 20 perces, míg a déli csoport rendelkezésére 1 óra 40 perc áll. A 20 perces csoportok között van idő pihenni (ha a csoport a pályán van, akkor is ki tudsz jönni, majd szabadon visszamehetsz), de a déli csoportban csak menet közben lehet pihenni, ami persze időkiesés. Utas motoroztatásra az időtervben (amit én láttam) nincs külön idő szakítva. Tavaly néhány alkalommal a nap végén pár percben volt erre lehetőség, de NEM gyors tempóban(!) és az utas részéről is megfelelő öltözékben (ezt lásd később). Ha idén is lesz ilyen, arról a "hangoson" keresztül (már napközben) értesíteni fognak benneteket. :o))

A boxutcában menetiránnyal ellentétesen, azaz visszafelé motorerővel haladni, valamint bármely irányba nagy sebességgel haladni, egykerekezni TILOS! Visszafelé a motort/autót tolni lehet, de csakis az ún. gyorssávon KÍVÜL!!! (Gyorssáv: a boxutca pálya felé eső, két fehér vonal által határolt szakasza.)

Nézzük, mi zajlik a boxutcában! A pályára a csoportodnak megfelelő időben lehet csak felhajtani, ezt a csuklón viselt pánt segítségével ellenőrzik (eddig legalábbis ezt használták). VIGYÁZAT, tavaly előfordult, hogy valaki olcsóbban, de hamis (pl. 2003-as) csuklópántot adott el a parkolóban. Az ilyen pánttal rendelkezőket pedig vissza kellett fordítani, nem engedték ki őket a pályára, és a pénzt elbukták. Utcai ruházat használata TILOS! A megfelelő ruházat: bukósisak, bőrruha vagy - legjobb tudomásom szerint - textil motoros ruha (ennek érdeklődjetek utána), motoros kesztyű, motoros csizma vagy legalább boka fölé érő bakancs. Ezeket egy sportbíró ellenőrzi a boxutca kijáratánál, még a pályára hajtás előtt. Amennyiben ő valamit nem talál megfelelőnek, de kérdéses a dolog, rádión a tornyot vagy Bulcsu Rezsőt informálja erről, és ha ők engedélyt adnak, a pályára engedi. Ha azonban konkrétan látható, hogy valami nem megfelelő, akkor visszaküldi az illetőt a depóba (parkoló!) egy kapun keresztül. Ebben az esetben a motoros visszamehet az irodába, ahol a jegyet vette, és (ha számára nem egyértelmű a dolog) érdeklődhet a visszaküldés jogosságáról, illetve Rezsővel is beszélhet erről. Szintén fontos, hogy a pályára hajtani a boxutca kijáratánál lévő sportbíró engedélyével lehet, még akkor is, ha a saját csoportod ideje alatt jöttél le a pályáról, majd ismét vissza szeretnél menni. Ekkor a sportbíró valószínűleg már fel fog ismerni, és előre jelzi, hogy nem kell megállnod, de alapból még box zöld (lámpa) esetén is kérlek, inkább lassíts le, és ha kell, állj meg, minthogy aztán később adódjon ebből bármilyen probléma. (Ezen a pár másodpercen igazán nem múlik semmi.) Ez egyrészt azt is szolgálja, hogy illetéktelen (aki nem fizetett) ne mehessen fel a pályára, illetve az adott motoros biztonságát is szolgálhatja: 1. véletlenül se kerüljön más csoportba, mint amire jegyet vett (pl. lassúként a gyorsak közé), 2. ne menjen fel nem biztonságos ruházatban, mert ez növeli a sérülésveszélyt. Megértéseteket előre is köszönöm!!! :o)

2. A versenypályán való viselkedés, zászlójelzések

A pályán remélhetőleg mindenki tudásának megfelelően motorozik, és természetesen a cél a szórakozás, hogy mindannyian jól érezzétek magatokat. Akadnak azonban olyanok, akik (túl) veszélyesen hajtanak. Ha a posztokról ilyet látunk, ezt jelentjük rádión a torony felé. Amennyiben a torony is veszélyesnek ítéli a motoros stílusát, megpróbáljuk valahogy kiszedni az illetőt, de ez sokszor nem egyszerű. Arra szeretnélek kérni benneteket, hogy ha olyat láttok, hogy valaki túl veszélyesen közlekedik a pályán, ti is beszéljetek vele, hisz itt nemcsak az ő testi épségéről van szó, hanem a tietekről, esetleg a pálya körül állókéról is. Előre is köszönöm. :o)

A pályán megállni TILOS! Természetesen előfordulhat műszaki probléma, ami egyszerűen megakadályoz valakit a továbbhaladásban. Ha azonban csak azért állsz meg, mert be szeretnéd várni a barátodat, ismerősödet, hogy aztán együtt körözhessetek, akkor inkább azt javaslom, hogy ne a megállást válasszad, még bukótérben vagy füvön sem. Ez ugyanis veszélyhelyzetet jelent, így kénytelenek vagyunk a poszton sárga zászlót használni, súlyos esetben piros zászlóval megszakítani a körözgetést. Inkább azt javaslom, hogy lassabb tempóban közlekedj, nem az ideális íven, és amikor az ismerősöd megérkezik, lehet folytatni a normális sebességű motorozást. Tudom, ezt a szabályt nehéz betartani, ha például egyik ismerősöd bukik, és segíteni szeretnél neki. Ennek ellenére azt kérem, hogy ezt hagyjátok a sportbírókra. Ha aggódsz a barátod miatt, inkább állj ki a szervizútra egy ún. kiállón vagy megszakításon keresztül, és a korlát mögül kövesd figyelemmel a fejleményeket. (Kiálló, megszakítás: A pálya mindkét oldalán korlát található. Ezeket bizonyos szakaszonként pár méter hosszan megszakították, hogy ott sérült járműveket ki lehessen vinni, illetve ahol a mentő, rescue, stb. a pályára be vagy a pályáról ki tud menni.) Ez ismételten a biztonságot szolgálja, hisz sohasem lehet tudni, hogy mikor érkezik egy következő motoros, aki szintén (oda) bukik.

Ha a csoporttársaidhoz képest lassa(bba)n haladsz (ez számodra a normális tempó vagy levezető körben vagy, esetleg várod a társad), akkor - hacsak egy mód van rá - ne az ideális íven haladj, illetve ami ennél is fontosabb, az útvonalad legyen kiszámítható. Szememre vethetitek, hogy ezt én mondom, hisz nem is tudok motorozni, még nem is hajtottam csoportban a pályán. Ez így van, de ti ott vagytok, ti ismeritek, hogy merre kell menni, számotokra jelent ez biztonságot, mások számára pedig lehetőséget is a jobb továbbhaladásra. Lehet, hogy nehéz beletanulni, ha először vagy a pályán, de ha megtanultad, máskor könnyű lesz. :o)

Bukás estén a sportbíró a lehető leghamarabb elindul segíteni, de ehhez nekünk is a torony engedélye kell!!! Ezt azért szeretném kihangsúlyozni, hogy tudjátok, mi sem mehetünk be a pályára akkor, amikor csak akarunk. Ne lepődjetek meg, esések után a sportbíró a helyszínre érve azután, hogy tájékozódott, jól vagytok-e, meg fogja kérdezni a neveteket (hacsak el nem felejti). Ez pl. azért fontos, hogy a kint lévő ismerőseidet a "hangoson" keresztül tájékoztatni tudják arról, mi van veled, jól vagy-e. A sportbíró a tudásának és gyakorlottságának megfelelően fog segíteni, utasításait követni kell! Én mégis arra kérlek titeket, hogy még ha úgy is tűnik, tovább tudsz menni (nem folyik a gépből semmi, nincs komolyabb sérülés sem a gépeden , sem rajtad!!!), de 1-2 próbálkozás után sem akar azonnal beindulni a motor, akkor inkább toljuk ki közösen a motort a kiállóba, ott tovább próbálkozhatsz. Innen a jármű beindulta után (ha a csoport idejébe még belefér), visszaállhatsz a pályára, és tovább tudsz körözni. Ha azonban ott álldogálunk a pálya szélén, egyrészt hosszabb ideig lesz sárga zászló, ami miatt a többiek nem mehetnek a tempójuknak megfelelően, illetve mind ők, mind mi veszélyben vagyunk. Higgyétek el, nem éri meg az egész, ha esetleg valaki oda esik, ahol mi állunk, és elüt minket vagy pont miattunk sérül meg. Ha komolyabb esés történt, és személyi vagy tárgyi sérülés miatt valaki nem tudja tovább folytatni a motorozást, akkor mentő és/vagy ún. "dögös" érkezik. ("Dögös": a sérült motorokat és ép motorosukat utánfutón a helyére szállító autó.) Ha pl. az adrenalin miatt az elperecelt motoros nem számol be testi fájdalomról vagy arról, hogy rosszul van, akkor utólag is lehetőség van arra, hogy az illető elmenjen a Hungaroring területén lévő ambulanciára (medical center), ahol az ügyeletes orvos el tudja látni, súlyosabb esetben mentőt is tud hívni. Utóbbi esetben fontos, hogy a barátok, ismerősök meg tudják szervezni a motor és az egyéb cuccok elszállítását (haza), ezért jó, ha nem teljesen egyedül vagy kint a Ringen. Ha erre nincs módja a sérültnek, mert pl. egyedül jött, akkor - ha erre sérüléséből adódóan képes - meg lehet beszélni, hogy van-e lehetőség a Hungaroring területén (elzárva) hagyni a sérült járművet.

Ha azt észleled, hogy olaj folyik a járművedből vagy komoly műszaki problémája van, akkor kérlek minél előbb hagyd el a pályát egy kiállón keresztül. Ez ismételten biztonsági kérdés. Ha olaj van a pályán, akkor - a legtöbb esetben - azt le kell szórni egy nedvszívó por alakú anyaggal (zeotrix), amit aztán le is kell takarítani (miután felszívta az olajat). Ez időigényes is lehet, ha későn veszed észre, és már a pálya felét vagy annál hosszabb részét elláttad a csúszós anyaggal. Ilyet persze senki sem csinál szánt szándékkal - gondolom, de sajnos a bukás esélye is megnő. :o((

Az egyes csoportok végén vagy megszakítás esetén (akár egy darab piros zászló esetén is!) azonnal a boxutcába vagy a depóba kell menned a pályáról levezető ún. boxutca bejáraton keresztül (12-13. kanyar között, szaggatott vonallal jelezve). Akkor is, ha nincs ún. beterelés. Beterelés során a 24. poszton lévő sportbíró (az utolsó, 13. kanyar előtt) a pálya közepén áll, jobb kezével lenget egy sárga zászlót, míg bal kezével (benne sárga zászlóval) jelzi, merre kell menni (boxutca bejárat). Megszakítás esetén lehetséges, hogy a csoportot a veszély elhárítása után még visszaengedik a pályára (ha még erre a hátralévő idő lehetőséget ad). Ha nem, a torony akkor is megpróbálja visszaadni a csoportnak az elveszett időt, de csak aprólékosan, a csoport pályán töltött idejét 1-2 perccel megnövelve.

Motoros nyílt napokon a Hungaroringen csak pár zászlót szoktunk használni, ezek a legfontosabbak:
- sárga: Lengetett zászló. Veszélyt jelez, lassítani kell, fel kell készülni az esetleges megállásra, előzni nem lehet. Amennyiben két sárga zászlót lengetnek egy poszton, az azt jelenti, hogy nagyobb a veszély. Általában akkor használunk ilyet, ha a pályán van a jármű vezetője, a jármű vagy a jármű egy (nagyobb) darabja.
- zöld: Állított zászló (azaz nem lengetik, hanem kifeszítve mutatják). Első körben (általában) minden poszton bemutatják, hogy a pálya szabad, rendben van. (Első körben zöld zászló helyett pl. előfordulhat 1-1 poszton a pálya megváltozott tapadását jelentő piros-sárga csíkos zászló.) Más esetben a sárga zászlót oldja fel attól a poszttól, ahol már nincs veszély, innentől lehet ismét előzni.
- piros: Lengetett zászló. Az edzés vagy verseny megszakítását jelenti, a boxutcába (nyílt napon esetenként a depóba) kell hajtani. Csak versenyigazgatói utasításra lehet használni, de akkor minden poszton. Motoros nyílt napokon elsősorban az egyes csoportok idejénék végén használjuk, mivel nincs kockás zászlós leintés. Ilyenkor a sikántól (15. poszt) kezdve minden sportbírói poszton (ahol épp vagyunk) piros zászlót lengetnek. Ha piros zászlót látsz (még ha csak egyet is!!!), akkor is le kell jönni a pályáról (a boxutca bejáratán keresztül; 12-13. kanyar között szaggatott vonallal van jelezve), ha nincsbeterelő, azaz a sportbíró a pálya közepén (2 sárga) zászlóval a kezében, hogy ezt jelezze!!! Ez nagyon fontos, mert ha csak egy ember is plussz kört tesz meg, az legalább 2 és fél perc.

Nyílt napon ritkán előforduló zászlók:
- piros-sárga csíkos zászló: Állított zászló. Azt jelzi, hogy a pálya tapadása megváltozott pl. víz (átfolyás, jegesedés, stb.), föld, de elsősorban olaj miatt. Ennek megfelelően kell megválasztani a sebességet, de előzési tilalom nincs érvényben. A biztonság kedvéért akkor is használjuk, ha bizonytalanok vagyunk abban, milyen anyag került a pályára. Ilyen lehet pl. az üzemanyag vagy a járműből kifolyt víz, de ezek gyorsan elpárolognak. (Nincs feloldó zászlója!)
- fekete alapon narancs színű kör/korong + rajtszám: Állított zászló. Információ a rajtszámmal jelzett versenyzőnek, hogy járműve műszaki hibás, azonnal el kell hagynia a pályát, de a műszaki hiba helyreállítása után visszaállhat. A pálya azonnali elhagyása itt azt jelenti, hogy a pályát övező szalagkorlát legközelebbi megszakításánál ki kell állnia, de mint mondtam, később visszatérhet. Rajtszámot bemutató tábla sajnos csak az 1. poszton van (kb. a rajt-/célvonalnál), a többi helyen általában a versenyzőre való rámutatással szoktuk jelezni, kiről van szó.
- kék zászló: Lengetett zászló. Jelentése: edzésen - gyorsabb jármű jön mögötted, engedd el; versenyen: le fognak körözni, engedd el.

További zászlók motorversenyen:
- fehér: Lengetett zászló. Motorversenyeken csak akkor használjuk egy adott poszton, ha a szakaszon beavatkozó jármű (mentő, rescue) halad. (Nincs feloldó zászlója!)
- fehér alapon átlósan (keresztben) két piros csík: Állított zászló. CSAK endurance versenyen használják, minden poszton azonnal, amikor safety car jön a pályára.
- átlósan fehér és fekete színű zászló + rajtszám: Állított zászló. Utolsó figyelmeztetés a rajtszámmal jelzett versenyzőnek. Az 1. poszton mutatják be.
- fekete zászló + rajtszám: Állított zászló. A rajtszámmal jelzett versenyző kizárása. Az 1. poszton mutatják be.

3. Versenypálya szélén való viselkedés

A biztonság érdekében úgy vélem, a pálya szélén, azaz a (szalag)korláton kívüli viselkedésről is kell pár szót ejteni, hiszen mindenkit épségben várnak haza. Ha sportbíróként veszélyes helyzetet látunk, szólni szoktunk az illető(k)nek, hogy legyen(ek) szíves(ek) máshova állni, másképp viselkedni, de ezt nehéz megtenni, ha éppen egy csoport van a pályán, és a sportbíró nem hagyhatja el a posztját, legalábbis engedély nélkül. Első megoldás a síp, mellyel megpróbáljuk magunkra vonni az illető vagy a körülötte lévők figyelmét. Azután jöhet a kiabálás (ha nem vett észre vagy nincs sípunk, illetve ha elég közel van, és elég hangosan tudjuk mondani, hogy mit csináljon másképp). A legtöbbször azonban a síp után integetéssel próbáljuk meg jelezni, hogy menjen el a néző az adott helyről. Időnként talán kukacosnak tűnök, mert másnak nem tűnik veszélyesnek a hely, ahova állt, de nem szeretném, ha rajtam (is) múlna, hogy valaki nem jut épségben haza. Azok a sportbírók, akik sokat dolgoznak a Hungaroringen, általában(!) jobban tudják, hová szoktak esni a motorok, motorosok és az autók.

A többséggel szerencsére minden rendben szokott lenni(!), ez nagyon jó, de akad sajnos néhány néző (ismerős, barát, motoros) és fotós, akik nem tartanak be bizonyos szabályokat, pedig saját biztonságukat szolgálná. Ilyen például az, hogy az ún. kiállóba nem túl célszerű beállni, mert előfordulhat, hogy olyan szerencsétlenül esik vagy csúszik egy motor vagy bármilyen repülő tárgy, hogy oda érkezik, és mivel ott épp nincs szalagkorlát, védelem sincs. Ilyenkor nem tudsz sehová sem bújni, és nem biztos, hogy elég gyorsan képes vagy biztonságos helyre ugrani, főleg ha ráadásként nem is a pálya felé nézel (éppen).

TILOS a korláton belülre (pályára, bukótérbe, fűre) sportbírói engedély nélkül bemenni!!! Ez a szünetekre is érvényes(!), mert hiába látod, hogy elment az adott csoport utolsó motorosa, nem láthatod, nem tudhatod, hogy mikor jön a másik csoport elsője vagy az adott csoportban bukott, esetleg műszaki hiba miatt időlegesen kiállt motoros mikor halad a boxutca felé. Tavaly a korláton belülre kerülésnek egy érdekes formáját láttam. Egy hölgy az utolsó előtti (12.) kanyarnál beállt a gumifal és az ún. habbála (fehér műanyag ponyvával bevont vastag habszivacs) közé (a kiálló felé eső részen), hogy jobb képeket tudjon készíteni az ismerőséről. Rövid idő múlva kiállt onnan, így nem kellett figyelmeztetnem. A megdöbbentő az lehetett számára (ha egyáltalán feltűnt neki), hogy kb. 1 óra múlva az ismerősének a motorja pontosan oda esett, ahol ő állt!!! És most nem túlzok, halálosan komolyan mondom! Ebből is látszik, hogy néha a legváratlanabb helyekre tudnak esni a motorok vagy egy darabjuk. Olyan is előfordult, hogy az egyik nyílt napon bukott valaki, a motorja pedig épphogy nem ment ki a kiállón. Egy kb. 60x80cm-es ellipszis alakban folyt ki az olaja, melyhez 2-3 vödörnyi zeó kellett. A legközelebbi nyílt napon majd a szívbaj kerülgetett, amikor a nézők sorra oda álltak, ahol az olajtócsa visszamaradt foltja látszott. Szerencsére minden néző közreműködő volt, és kérésemre, integetésemre arrébb állt. Szünetekben - ha van rá időm - oda szoktam menni, és elmagyarázom, miért "mondtam", hogy álljon el onnan. Mondom, a többség szerencsére közreműködő, megérti, miért fontosak ezek a dolgok, és később már tudja. Szerencsére előfordul az is, hogy ha az illető nem is figyel fel, hogy neki sípolok, más akad, aki szól neki. :o)) Nagyon szépen köszönöm!!!

TILOS a szalagkorlátra, illetve a gumifalra felállni. Egyrészt az illető innen leeshet, másrészt bármikor érkezhet egy repülő tárgy!

A versenypályának soha ne állj háttal! Ha mégis meg kell fordulnod valamiért, bizonyosodj meg róla, hogy van melletted valaki, aki veszély esetén figyelmeztetni fog, figyelmeztetni tud.

Egyelőre ennyi jutott az eszembe, amiről érdemes tudni, amit érdemes megjegyezni, de amint lesz még valami, ígérem, azt is beleírom. :o) Tudom, tudom, ez már így is nagyon hosszú lett, talán többen bele is untak az olvasásba, és eddig el sem jutottak a szövegben, de fontosnak tartottam, hogy a fenti dolgokról írjak, és ha csak részletekben olvassa is el valaki, már akkor is megérte. :o))

Tudom, időnként túlzásnak tűnhet az óvatosságom, de megvan az oka! A tapasztalat vezet. Remélem, megértetek engem. Cserébe mindig megpróbálok udvarias lenni, és ha lehetőségem van rá, elmagyarázni, mit miért kérek. :o))

Nyilvánvalóan ilyen rendezvényeken nemcsak egyoldalúan kell betartani szabályokat, így szeretném, ha privát levélben megírnátok nekem, ha valami olyasmit tapasztaltatok, ami szerintetek nem volt megfelelő (elsősorban sportbíróilag). Kíváncsi vagyok ezekre a véleményekre. :o) Valamint szívesen fogadom, ha a fentiekhez szeretnétek hozzáfűzni valamit.

Schliszka Tünde



Hozzászólások
Takács Jenő mondta [2008.11.15. 16 óra 21 perckor]:

Szia! Fontos dolgok ezek, amit a fentiekben leírtál! Végigolvastam, mert szeretnék én is pályabíró lenni. Keszthelyen élek, volt itt egy gokart pálya, amit Balatonringnek neveztek és itt dolgoztam. Bérgokartozás helyszíne volt, és ugyanezek a problémák merültek fel, amikor egy, a pályán tartózkodó hozzátartozóját kellett figyelmeztetni. Aztán a későbbiekben megoldottuk és elkerítésekkel szabályoztuk a hozzátartozók mozgását. Aztán sajnos megszűnt a pálya és lebontották. A helyén Interspar épült.

Nemrégiben látott napvilágot a nagy hír, hogy MotoGP pályát építenek Sávolyon, amely /szintén/ a Balatonring nevet viseli. Szeretnék itt dolgozni, de előtte ezt úgy "építem" fel, hogy szeretném elvégezni a sportbírói tanfolyamot. Sokat böngészek ez ügyben a neten, és így találtam rá az oldalra, melyet olvasva "építő" számomra a továbbiakban.

Üdvözlettel: Jenő




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.