Milestone.hu -
 
KövetkezÅ‘ bejegyzés »


Roland írta,
17 óra 15 perckor,
Ring témakörben.
Schliszka Tünde tollából született meg ez a hasznos leírás. Érdemes elolvasni, miel?tt az ember kilátogat egy pályanapra. Sajnos én csak néz?ként tudtam részt venni a mai nyílt napon, remélem a következ? alkalommal már gurulni is fogok. Holnap verseny van, gyertek ki minél többen!

Szabályok a biztonságért - motoros nyílt napok a Hungaroringen

Tavaly a Sportmotor.hu oldal Pályamotorozás topikjában néhányan panaszkodtak, hogy a Hungaroringen szervezett motoros nyílt napokon új résztvev?ként nem voltak tisztában a szabályokkal, a jegy megváltásakor sem informálták ?ket, és esetleg emiatt kicsit pórul is jártak. Talán ha kérdezték volna, választ is kaptak volna, de eme helyzet elkerülése végett úgy gondoltam, megosztok veletek olyan dolgokat, melyet a nyílt napokon kötelez? vagy illik betartani. Ezek nagy részét még sehol sem láttam írott formában, a sportbírói munkám közben tapasztaltakat adom hát közre, és ezekkel talán a "régi motorosoknak" is mondhatok id?nként újat. Ha mégsem, az annál jobb, mert ez azt jelenti, hogy tisztában vagytok mindennel. :o)

1. Szabályok, kérések

Megpróbálom az elején kezdeni, bár nehéz meghatározni, mi is az eleje. ;o) Mindenki a tudásának és rendelkezésére álló idejének megfelel?en válasszon csoportot: délel?tti, délutáni, lassúak ("A" - egész napos), gyorsak ("B" - egész napos) csoport, valamint déli nagy motorozás. Az els? 4 csoport 4 x 20 perces, míg a déli csoport rendelkezésére 1 óra 40 perc áll. A 20 perces csoportok között van id? pihenni (ha a csoport a pályán van, akkor is ki tudsz jönni, majd szabadon visszamehetsz), de a déli csoportban csak menet közben lehet pihenni, ami persze id?kiesés. Utas motoroztatásra az id?tervben (amit én láttam) nincs külön id? szakítva. Tavaly néhány alkalommal a nap végén pár percben volt erre lehet?ség, de NEM gyors tempóban(!) és az utas részér?l is megfelel? öltözékben (ezt lásd kés?bb). Ha idén is lesz ilyen, arról a "hangoson" keresztül (már napközben) értesíteni fognak benneteket. :o))

A boxutcában menetiránnyal ellentétesen, azaz visszafelé motorer?vel haladni, valamint bármely irányba nagy sebességgel haladni, egykerekezni TILOS! Visszafelé a motort/autót tolni lehet, de csakis az ún. gyorssávon KÍVÜL!!! (Gyorssáv: a boxutca pálya felé es?, két fehér vonal által határolt szakasza.)

Nézzük, mi zajlik a boxutcában! A pályára a csoportodnak megfelel? id?ben lehet csak felhajtani, ezt a csuklón viselt pánt segítségével ellen?rzik (eddig legalábbis ezt használták). VIGYÁZAT, tavaly el?fordult, hogy valaki olcsóbban, de hamis (pl. 2003-as) csuklópántot adott el a parkolóban. Az ilyen pánttal rendelkez?ket pedig vissza kellett fordítani, nem engedték ki ?ket a pályára, és a pénzt elbukták. Utcai ruházat használata TILOS! A megfelel? ruházat: bukósisak, b?rruha vagy - legjobb tudomásom szerint - textil motoros ruha (ennek érdekl?djetek utána), motoros keszty?, motoros csizma vagy legalább boka fölé ér? bakancs. Ezeket egy sportbíró ellen?rzi a boxutca kijáratánál, még a pályára hajtás el?tt. Amennyiben ? valamit nem talál megfelel?nek, de kérdéses a dolog, rádión a tornyot vagy Bulcsu Rezs?t informálja err?l, és ha ?k engedélyt adnak, a pályára engedi. Ha azonban konkrétan látható, hogy valami nem megfelel?, akkor visszaküldi az illet?t a depóba (parkoló!) egy kapun keresztül. Ebben az esetben a motoros visszamehet az irodába, ahol a jegyet vette, és (ha számára nem egyértelm? a dolog) érdekl?dhet a visszaküldés jogosságáról, illetve Rezs?vel is beszélhet err?l. Szintén fontos, hogy a pályára hajtani a boxutca kijáratánál lév? sportbíró engedélyével lehet, még akkor is, ha a saját csoportod ideje alatt jöttél le a pályáról, majd ismét vissza szeretnél menni. Ekkor a sportbíró valószín?leg már fel fog ismerni, és el?re jelzi, hogy nem kell megállnod, de alapból még box zöld (lámpa) esetén is kérlek, inkább lassíts le, és ha kell, állj meg, minthogy aztán kés?bb adódjon ebb?l bármilyen probléma. (Ezen a pár másodpercen igazán nem múlik semmi.) Ez egyrészt azt is szolgálja, hogy illetéktelen (aki nem fizetett) ne mehessen fel a pályára, illetve az adott motoros biztonságát is szolgálhatja: 1. véletlenül se kerüljön más csoportba, mint amire jegyet vett (pl. lassúként a gyorsak közé), 2. ne menjen fel nem biztonságos ruházatban, mert ez növeli a sérülésveszélyt. Megértéseteket el?re is köszönöm!!! :o)

2. A versenypályán való viselkedés, zászlójelzések

A pályán remélhet?leg mindenki tudásának megfelel?en motorozik, és természetesen a cél a szórakozás, hogy mindannyian jól érezzétek magatokat. Akadnak azonban olyanok, akik (túl) veszélyesen hajtanak. Ha a posztokról ilyet látunk, ezt jelentjük rádión a torony felé. Amennyiben a torony is veszélyesnek ítéli a motoros stílusát, megpróbáljuk valahogy kiszedni az illet?t, de ez sokszor nem egyszer?. Arra szeretnélek kérni benneteket, hogy ha olyat láttok, hogy valaki túl veszélyesen közlekedik a pályán, ti is beszéljetek vele, hisz itt nemcsak az ? testi épségér?l van szó, hanem a tietekr?l, esetleg a pálya körül állókéról is. El?re is köszönöm. :o)

A pályán megállni TILOS! Természetesen el?fordulhat m?szaki probléma, ami egyszer?en megakadályoz valakit a továbbhaladásban. Ha azonban csak azért állsz meg, mert be szeretnéd várni a barátodat, ismer?södet, hogy aztán együtt körözhessetek, akkor inkább azt javaslom, hogy ne a megállást válasszad, még bukótérben vagy füvön sem. Ez ugyanis veszélyhelyzetet jelent, így kénytelenek vagyunk a poszton sárga zászlót használni, súlyos esetben piros zászlóval megszakítani a körözgetést. Inkább azt javaslom, hogy lassabb tempóban közlekedj, nem az ideális íven, és amikor az ismer?söd megérkezik, lehet folytatni a normális sebesség? motorozást. Tudom, ezt a szabályt nehéz betartani, ha például egyik ismer?söd bukik, és segíteni szeretnél neki. Ennek ellenére azt kérem, hogy ezt hagyjátok a sportbírókra. Ha aggódsz a barátod miatt, inkább állj ki a szervizútra egy ún. kiállón vagy megszakításon keresztül, és a korlát mögül kövesd figyelemmel a fejleményeket. (Kiálló, megszakítás: A pálya mindkét oldalán korlát található. Ezeket bizonyos szakaszonként pár méter hosszan megszakították, hogy ott sérült járm?veket ki lehessen vinni, illetve ahol a ment?, rescue, stb. a pályára be vagy a pályáról ki tud menni.) Ez ismételten a biztonságot szolgálja, hisz sohasem lehet tudni, hogy mikor érkezik egy következ? motoros, aki szintén (oda) bukik.

Ha a csoporttársaidhoz képest lassa(bba)n haladsz (ez számodra a normális tempó vagy levezet? körben vagy, esetleg várod a társad), akkor - hacsak egy mód van rá - ne az ideális íven haladj, illetve ami ennél is fontosabb, az útvonalad legyen kiszámítható. Szememre vethetitek, hogy ezt én mondom, hisz nem is tudok motorozni, még nem is hajtottam csoportban a pályán. Ez így van, de ti ott vagytok, ti ismeritek, hogy merre kell menni, számotokra jelent ez biztonságot, mások számára pedig lehet?séget is a jobb továbbhaladásra. Lehet, hogy nehéz beletanulni, ha el?ször vagy a pályán, de ha megtanultad, máskor könny? lesz. :o)

Bukás estén a sportbíró a lehet? leghamarabb elindul segíteni, de ehhez nekünk is a torony engedélye kell!!! Ezt azért szeretném kihangsúlyozni, hogy tudjátok, mi sem mehetünk be a pályára akkor, amikor csak akarunk. Ne lep?djetek meg, esések után a sportbíró a helyszínre érve azután, hogy tájékozódott, jól vagytok-e, meg fogja kérdezni a neveteket (hacsak el nem felejti). Ez pl. azért fontos, hogy a kint lév? ismer?seidet a "hangoson" keresztül tájékoztatni tudják arról, mi van veled, jól vagy-e. A sportbíró a tudásának és gyakorlottságának megfelel?en fog segíteni, utasításait követni kell! Én mégis arra kérlek titeket, hogy még ha úgy is t?nik, tovább tudsz menni (nem folyik a gépb?l semmi, nincs komolyabb sérülés sem a gépeden , sem rajtad!!!), de 1-2 próbálkozás után sem akar azonnal beindulni a motor, akkor inkább toljuk ki közösen a motort a kiállóba, ott tovább próbálkozhatsz. Innen a járm? beindulta után (ha a csoport idejébe még belefér), visszaállhatsz a pályára, és tovább tudsz körözni. Ha azonban ott álldogálunk a pálya szélén, egyrészt hosszabb ideig lesz sárga zászló, ami miatt a többiek nem mehetnek a tempójuknak megfelel?en, illetve mind ?k, mind mi veszélyben vagyunk. Higgyétek el, nem éri meg az egész, ha esetleg valaki oda esik, ahol mi állunk, és elüt minket vagy pont miattunk sérül meg. Ha komolyabb esés történt, és személyi vagy tárgyi sérülés miatt valaki nem tudja tovább folytatni a motorozást, akkor ment? és/vagy ún. "dögös" érkezik. ("Dögös": a sérült motorokat és ép motorosukat utánfutón a helyére szállító autó.) Ha pl. az adrenalin miatt az elperecelt motoros nem számol be testi fájdalomról vagy arról, hogy rosszul van, akkor utólag is lehet?ség van arra, hogy az illet? elmenjen a Hungaroring területén lév? ambulanciára (medical center), ahol az ügyeletes orvos el tudja látni, súlyosabb esetben ment?t is tud hívni. Utóbbi esetben fontos, hogy a barátok, ismer?sök meg tudják szervezni a motor és az egyéb cuccok elszállítását (haza), ezért jó, ha nem teljesen egyedül vagy kint a Ringen. Ha erre nincs módja a sérültnek, mert pl. egyedül jött, akkor - ha erre sérüléséb?l adódóan képes - meg lehet beszélni, hogy van-e lehet?ség a Hungaroring területén (elzárva) hagyni a sérült járm?vet.

Ha azt észleled, hogy olaj folyik a járm?vedb?l vagy komoly m?szaki problémája van, akkor kérlek minél el?bb hagyd el a pályát egy kiállón keresztül. Ez ismételten biztonsági kérdés. Ha olaj van a pályán, akkor - a legtöbb esetben - azt le kell szórni egy nedvszívó por alakú anyaggal (zeotrix), amit aztán le is kell takarítani (miután felszívta az olajat). Ez id?igényes is lehet, ha kés?n veszed észre, és már a pálya felét vagy annál hosszabb részét elláttad a csúszós anyaggal. Ilyet persze senki sem csinál szánt szándékkal - gondolom, de sajnos a bukás esélye is megn?. :o((

Az egyes csoportok végén vagy megszakítás esetén (akár egy darab piros zászló esetén is!) azonnal a boxutcába vagy a depóba kell menned a pályáról levezet? ún. boxutca bejáraton keresztül (12-13. kanyar között, szaggatott vonallal jelezve). Akkor is, ha nincs ún. beterelés. Beterelés során a 24. poszton lév? sportbíró (az utolsó, 13. kanyar el?tt) a pálya közepén áll, jobb kezével lenget egy sárga zászlót, míg bal kezével (benne sárga zászlóval) jelzi, merre kell menni (boxutca bejárat). Megszakítás esetén lehetséges, hogy a csoportot a veszély elhárítása után még visszaengedik a pályára (ha még erre a hátralév? id? lehet?séget ad). Ha nem, a torony akkor is megpróbálja visszaadni a csoportnak az elveszett id?t, de csak aprólékosan, a csoport pályán töltött idejét 1-2 perccel megnövelve.

Motoros nyílt napokon a Hungaroringen csak pár zászlót szoktunk használni, ezek a legfontosabbak:
- sárga: Lengetett zászló. Veszélyt jelez, lassítani kell, fel kell készülni az esetleges megállásra, el?zni nem lehet. Amennyiben két sárga zászlót lengetnek egy poszton, az azt jelenti, hogy nagyobb a veszély. Általában akkor használunk ilyet, ha a pályán van a járm? vezet?je, a járm? vagy a járm? egy (nagyobb) darabja.
- zöld: Állított zászló (azaz nem lengetik, hanem kifeszítve mutatják). Els? körben (általában) minden poszton bemutatják, hogy a pálya szabad, rendben van. (Els? körben zöld zászló helyett pl. el?fordulhat 1-1 poszton a pálya megváltozott tapadását jelent? piros-sárga csíkos zászló.) Más esetben a sárga zászlót oldja fel attól a poszttól, ahol már nincs veszély, innent?l lehet ismét el?zni.
- piros: Lengetett zászló. Az edzés vagy verseny megszakítását jelenti, a boxutcába (nyílt napon esetenként a depóba) kell hajtani. Csak versenyigazgatói utasításra lehet használni, de akkor minden poszton. Motoros nyílt napokon els?sorban az egyes csoportok idejénék végén használjuk, mivel nincs kockás zászlós leintés. Ilyenkor a sikántól (15. poszt) kezdve minden sportbírói poszton (ahol épp vagyunk) piros zászlót lengetnek. Ha piros zászlót látsz (még ha csak egyet is!!!), akkor is le kell jönni a pályáról (a boxutca bejáratán keresztül; 12-13. kanyar között szaggatott vonallal van jelezve), ha nincsbeterel?, azaz a sportbíró a pálya közepén (2 sárga) zászlóval a kezében, hogy ezt jelezze!!! Ez nagyon fontos, mert ha csak egy ember is plussz kört tesz meg, az legalább 2 és fél perc.

Nyílt napon ritkán el?forduló zászlók:
- piros-sárga csíkos zászló: Állított zászló. Azt jelzi, hogy a pálya tapadása megváltozott pl. víz (átfolyás, jegesedés, stb.), föld, de els?sorban olaj miatt. Ennek megfelel?en kell megválasztani a sebességet, de el?zési tilalom nincs érvényben. A biztonság kedvéért akkor is használjuk, ha bizonytalanok vagyunk abban, milyen anyag került a pályára. Ilyen lehet pl. az üzemanyag vagy a járm?b?l kifolyt víz, de ezek gyorsan elpárolognak. (Nincs feloldó zászlója!)
- fekete alapon narancs szín? kör/korong + rajtszám: Állított zászló. Információ a rajtszámmal jelzett versenyz?nek, hogy járm?ve m?szaki hibás, azonnal el kell hagynia a pályát, de a m?szaki hiba helyreállítása után visszaállhat. A pálya azonnali elhagyása itt azt jelenti, hogy a pályát övez? szalagkorlát legközelebbi megszakításánál ki kell állnia, de mint mondtam, kés?bb visszatérhet. Rajtszámot bemutató tábla sajnos csak az 1. poszton van (kb. a rajt-/célvonalnál), a többi helyen általában a versenyz?re való rámutatással szoktuk jelezni, kir?l van szó.
- kék zászló: Lengetett zászló. Jelentése: edzésen - gyorsabb járm? jön mögötted, engedd el; versenyen: le fognak körözni, engedd el.

További zászlók motorversenyen:
- fehér: Lengetett zászló. Motorversenyeken csak akkor használjuk egy adott poszton, ha a szakaszon beavatkozó járm? (ment?, rescue) halad. (Nincs feloldó zászlója!)
- fehér alapon átlósan (keresztben) két piros csík: Állított zászló. CSAK endurance versenyen használják, minden poszton azonnal, amikor safety car jön a pályára.
- átlósan fehér és fekete szín? zászló + rajtszám: Állított zászló. Utolsó figyelmeztetés a rajtszámmal jelzett versenyz?nek. Az 1. poszton mutatják be.
- fekete zászló + rajtszám: Állított zászló. A rajtszámmal jelzett versenyz? kizárása. Az 1. poszton mutatják be.

3. Versenypálya szélén való viselkedés

A biztonság érdekében úgy vélem, a pálya szélén, azaz a (szalag)korláton kívüli viselkedésr?l is kell pár szót ejteni, hiszen mindenkit épségben várnak haza. Ha sportbíróként veszélyes helyzetet látunk, szólni szoktunk az illet?(k)nek, hogy legyen(ek) szíves(ek) máshova állni, másképp viselkedni, de ezt nehéz megtenni, ha éppen egy csoport van a pályán, és a sportbíró nem hagyhatja el a posztját, legalábbis engedély nélkül. Els? megoldás a síp, mellyel megpróbáljuk magunkra vonni az illet? vagy a körülötte lév?k figyelmét. Azután jöhet a kiabálás (ha nem vett észre vagy nincs sípunk, illetve ha elég közel van, és elég hangosan tudjuk mondani, hogy mit csináljon másképp). A legtöbbször azonban a síp után integetéssel próbáljuk meg jelezni, hogy menjen el a néz? az adott helyr?l. Id?nként talán kukacosnak t?nök, mert másnak nem t?nik veszélyesnek a hely, ahova állt, de nem szeretném, ha rajtam (is) múlna, hogy valaki nem jut épségben haza. Azok a sportbírók, akik sokat dolgoznak a Hungaroringen, általában(!) jobban tudják, hová szoktak esni a motorok, motorosok és az autók.

A többséggel szerencsére minden rendben szokott lenni(!), ez nagyon jó, de akad sajnos néhány néz? (ismer?s, barát, motoros) és fotós, akik nem tartanak be bizonyos szabályokat, pedig saját biztonságukat szolgálná. Ilyen például az, hogy az ún. kiállóba nem túl célszer? beállni, mert el?fordulhat, hogy olyan szerencsétlenül esik vagy csúszik egy motor vagy bármilyen repül? tárgy, hogy oda érkezik, és mivel ott épp nincs szalagkorlát, védelem sincs. Ilyenkor nem tudsz sehová sem bújni, és nem biztos, hogy elég gyorsan képes vagy biztonságos helyre ugrani, f?leg ha ráadásként nem is a pálya felé nézel (éppen).

TILOS a korláton belülre (pályára, bukótérbe, f?re) sportbírói engedély nélkül bemenni!!! Ez a szünetekre is érvényes(!), mert hiába látod, hogy elment az adott csoport utolsó motorosa, nem láthatod, nem tudhatod, hogy mikor jön a másik csoport els?je vagy az adott csoportban bukott, esetleg m?szaki hiba miatt id?legesen kiállt motoros mikor halad a boxutca felé. Tavaly a korláton belülre kerülésnek egy érdekes formáját láttam. Egy hölgy az utolsó el?tti (12.) kanyarnál beállt a gumifal és az ún. habbála (fehér m?anyag ponyvával bevont vastag habszivacs) közé (a kiálló felé es? részen), hogy jobb képeket tudjon készíteni az ismer?sér?l. Rövid id? múlva kiállt onnan, így nem kellett figyelmeztetnem. A megdöbbent? az lehetett számára (ha egyáltalán felt?nt neki), hogy kb. 1 óra múlva az ismer?sének a motorja pontosan oda esett, ahol ? állt!!! És most nem túlzok, halálosan komolyan mondom! Ebb?l is látszik, hogy néha a legváratlanabb helyekre tudnak esni a motorok vagy egy darabjuk. Olyan is el?fordult, hogy az egyik nyílt napon bukott valaki, a motorja pedig épphogy nem ment ki a kiállón. Egy kb. 60x80cm-es ellipszis alakban folyt ki az olaja, melyhez 2-3 vödörnyi zeó kellett. A legközelebbi nyílt napon majd a szívbaj kerülgetett, amikor a néz?k sorra oda álltak, ahol az olajtócsa visszamaradt foltja látszott. Szerencsére minden néz? közrem?köd? volt, és kérésemre, integetésemre arrébb állt. Szünetekben - ha van rá id?m - oda szoktam menni, és elmagyarázom, miért "mondtam", hogy álljon el onnan. Mondom, a többség szerencsére közrem?köd?, megérti, miért fontosak ezek a dolgok, és kés?bb már tudja. Szerencsére el?fordul az is, hogy ha az illet? nem is figyel fel, hogy neki sípolok, más akad, aki szól neki. :o)) Nagyon szépen köszönöm!!!

TILOS a szalagkorlátra, illetve a gumifalra felállni. Egyrészt az illet? innen leeshet, másrészt bármikor érkezhet egy repül? tárgy!

A versenypályának soha ne állj háttal! Ha mégis meg kell fordulnod valamiért, bizonyosodj meg róla, hogy van melletted valaki, aki veszély esetén figyelmeztetni fog, figyelmeztetni tud.

Egyel?re ennyi jutott az eszembe, amir?l érdemes tudni, amit érdemes megjegyezni, de amint lesz még valami, ígérem, azt is beleírom. :o) Tudom, tudom, ez már így is nagyon hosszú lett, talán többen bele is untak az olvasásba, és eddig el sem jutottak a szövegben, de fontosnak tartottam, hogy a fenti dolgokról írjak, és ha csak részletekben olvassa is el valaki, már akkor is megérte. :o))

Tudom, id?nként túlzásnak t?nhet az óvatosságom, de megvan az oka! A tapasztalat vezet. Remélem, megértetek engem. Cserébe mindig megpróbálok udvarias lenni, és ha lehet?ségem van rá, elmagyarázni, mit miért kérek. :o))

Nyilvánvalóan ilyen rendezvényeken nemcsak egyoldalúan kell betartani szabályokat, így szeretném, ha privát levélben megírnátok nekem, ha valami olyasmit tapasztaltatok, ami szerintetek nem volt megfelel? (els?sorban sportbíróilag). Kíváncsi vagyok ezekre a véleményekre. :o) Valamint szívesen fogadom, ha a fentiekhez szeretnétek hozzáf?zni valamit.

Schliszka Tünde



Hozzászólások
mondta [2008.11.15. 16 óra 21 perckor]:

Szia! Fontos dolgok ezek, amit a fentiekben leírtál! Végigolvastam, mert szeretnék én is pályabíró lenni. Keszthelyen élek, volt itt egy gokart pálya, amit Balatonringnek neveztek és itt dolgoztam. Bérgokartozás helyszíne volt, és ugyanezek a problémák merültek fel, amikor egy, a pályán tartózkodó hozzátartozóját kellett figyelmeztetni. Aztán a kés?bbiekben megoldottuk és elkerítésekkel szabályoztuk a hozzátartozók mozgását. Aztán sajnos megsz?nt a pálya és lebontották. A helyén Interspar épült.

Nemrégiben látott napvilágot a nagy hír, hogy MotoGP pályát építenek Sávolyon, amely /szintén/ a Balatonring nevet viseli. Szeretnék itt dolgozni, de el?tte ezt úgy "építem" fel, hogy szeretném elvégezni a sportbírói tanfolyamot. Sokat böngészek ez ügyben a neten, és így találtam rá az oldalra, melyet olvasva "épít?" számomra a továbbiakban.

Üdvözlettel: Jen?




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.