Milestone.hu -
 


Kovax írta,
10 óra 55 perckor,
Motor témakörben.
Nehéz érzelemmentesen írni egy olyan motorról, amely az elmúlt évek közös élményei során hozzán?tt az ember szívéhez. Nem is célom elfogulatlan tesztet írni, a lentiek csupán egy régi barátság emléksorai.

Forrás: Milestone.hu

A 2008-as szezont január 26-án nyitottuk meg egy laza Budapest-Alsónémedi körrel. Az Öszvér Zola barátom Hornetjével és Domán Ati ZX-12R-jével együtt vidáman éledezett téli álmából, mi pedig forró capuccino-val a kézben arról filozofáltunk, hogy vajon mennyire tapadhat ilyenkor a gumma. Azzal végül nem volt gond, de a fagyos kétkerek? élmény utáni megfázástól egy hétig nyomtam a betegágyat. A kis Kawában ekkor úgy tizennyolcezer kilométer lehetett, és nagyon szerettem. Id?nként ugyan mocorgott bennem a kisördög a nagyobb cserér?l, de valahogy nem vitt rá a lélek. Új motorként vettem, ismertem minden porcikáját, és sok közös élmény volt már mögöttünk. A téli holtszezon alatt rendeltem rá egy R&G , nem is annyira a bukástól (d?lést?l?) való félelemb?l, inkább amolyan optikai tuningként.

Aztán végre beköszöntött a tavasz, és újra el lehetett kezdeni gy?jteni a kilométereket. Megcsináltuk a hagyományos szezonnyitó Balaton-körtúrát, leugrottunk Pannonhalmára kajálni, a keleti országrészen pedig Aggtelek volt soron (ahonnan Szlovákia déli részén csapattunk vissza, majd Balassagyarmatnál szusszantunk egyet a helyi Pannónia múzeumban).

Balaton.
Forrás: Milestone.hu

Minden remekül alakult, ekkor kezdett b?vülni a motoros csapat, és az ER-5 teljesítményben és tempóban nagyon passzolt Viktor 750-es Yamaha XV-jéhez és Tamás Honda Black Widow-jához. Ezt bizonyítandó Tamással májusban összehoztunk egy Duna-völgye túrát, mely során egészen Passauig jutottunk. Boldogan kanyarogtunk a folyó vonalát követve, kiélvezve a remek utak és a gyönyör? kilátás nyújtotta örömöket. A hétvégi motoros "portyák" sorra követték egymást, legyen szó Balaton-felvidékr?l, Nyíregyházáról, vagy akár a Hortobágyról. Egy-két napos túrákra általában tanktáskát vagy hátizsákot vittem, azokban b?ven elfértek a szükséges iratok és a fényképez?gép.

Vichtenstein.
Forrás: Milestone.hu

2008. júniusában Kiss "Honda VFR 800" Gáborral és jelen blog szerkeszt?jével visszatértünk Olaszországba, hogy egy felejthetetlen túra keretében hódítsuk meg a . Az ER-5-tel bátran ki lehetett indulni a világból, megbízhatóságában soha nem csalódtam. Igaz, a kötelez? szervizeket lelkiismeretesen betartottam, és úgy t?nik ezt a motor meghálálta. Nem csoda hát, hogy a tartozékként adott szerszámkészleten, és egy biztonsági defektspray-n kívül egyéb szerszámokat vagy alkatrészeket soha nem kellett cipelnem. A túra élményeinek feldolgozása során azért levontam néhány tanulságot:
  • A hosszabb európai körtúrák némiképp túlmutatnak az ötszázas gép hatótávolságán. Kifejezetten ellenére vannak az autópályás tempózások: ami a "nagyoknak" még kényelmes, az neki már er?ltetett tempó*.
  • Az Öszvér fékei, futóm?ve, gumimérete a kényelmes, tartalékkal való motorozás örömét tudják nyújtani. A forszírozott, sportos tempó csak izzadtságszagú er?lködést eredményez, élvezet nélkül.
  • Az ER-5 egy személy részére jól málházható (tanktáska, hátsó táska, hátizsák), fogyasztása pedig egészen baráti: 4 ― 4,5 liter benzinnel beéri 100 kilométerenként.
*Itt álljunk meg egy szóra: apáink százhuszonötös, kett?ötvenes keleti csodákkal is bejárták a nagyvilágot, mi pedig síránkozunk az ötven lovas japán gép teljesítményén? Nem, nem err?l van szó. Ha korlátlan id? állna rendelkezésre egy-egy túrára, akkor autópálya felé se szagolnék. Mivel azonban id?b?l sosincs elég, van amikor "menni kell".

Még mindig imádtam felkászálódni a nyergébe, még mindig a megszokott izgalommal pöccintettem meg az indítógombot, még mindig örömmel nyugtáztam a váltó oly jellegzetes csattanását, de ― ahogy a hosszabb túrák után általában ― ezúttal is belekukkantottam a nagyobb motorok kínálatába. Aztán ahogy teltek a hetek, úgy tompult a bels? vágyakozás az újdonság iránt, hiszen a rövidebb túrákra, laza, kényelmes baráti gurulásokra az ER-5 tökéletes volt, nem kellett jobb! Erre való, erre találták ki. Ha ingáznom kellene, minden bizonnyal az Öszvérre szavaznék.

A 2008-as év tehát egy szempillantás alatt eltelt, és mire észbekaptam, már ismét a Balaton-körtúrán faltuk az idei szezon els? kilométereit. Aztán következett a Jász-túra, és többször Balassagyarmat felé is koptattam az aszfaltot. A felh?tlen motorozást csupán két teend? árnyékolta be kissé: ki kellett cserélnem az els? lámpát, mivel egy el?ttem haladó teherautóról lecsapódó kavics megrepesztette a búrát (gyári csere, huszonnégyezer forint), és újfent a gumiprobléma. Korábban már írtam arról, hogy a 130-as hátsó gumiméret eléggé bekorlátozza az ER-5 "patkolási" lehet?ségeit. Mivel a Metzeler Lasertec hátsója már kopásjelz?n állt (tizenháromezret bírt), megint döntés el?tt álltam: milyen gumi kerüljön az Öszvérre? Végül Heidenau (K63, K64) csere lett, több ok miatt. Egyrészt a vadonatúj pár gumi fele annyiba fájt, mint bármelyik nagy márka hasonló szettje (Metzeler Lasertec, Bridgestone BT45, Pirelli Sport Demon), másrészt személyes tapasztalatok útján akartam meggy?z?dni a fórumokon olvasható véleménykülönbségek valóság-tartalmáról. Ez a régóta tervezgetett Szardínia-túra el?tt ugyan kockázatos lépésnek t?nt, de megfogadtam: ha a Heidenau nem válik be, még a szárd túra el?tt cserélek Pirellire! A szerelést ezúttal is a Kék Hold gumiszervizre bíztam, ismét precíz, tiszta munkát végeztek. Hála az égnek a Heidenau nem okozott csalódást. Kissé hegyesebb gumi, mint a Metzeler, ezért olyan érzésem volt, mintha a motor be akarna d?lni a kanyarokba. Aztán hozzászoktam, hogy érzékenyebben reagál a gép a mozdulataimra, és csakhamar azonos kanyartempókat produkáltam a "német csodával", mint a Metzelerrel. Egy litkei és egy szilvásváradi kiruccanáson szépen be is koptak az új abroncsok, így csaknem készen álltam az év megmérettetésére, a Szardínia-túrára.

Balaton.
Forrás: Milestone.hu

A "csaknem" ezúttal a túra miatt el?rehozott harmincezres szervizt jelentette. Az olajat, leveg?sz?r?t, gyertyákat saját magam szereztem be, már csak a szerencsés szerviz kiválasztása okozott némi fejtörést. A K-Bikers kereskedés megsz?nt, a Kawasaki Érdnél a huszonnégyezres szerviz alkalmával nem volt készleten gyertya és sz?r?(!), oké, gondoltam, próbáljuk meg a központi Kawasaki szervizt (Big Bang Budaörs). Kimotoroztam hozzájuk egyik reggel, hátizsákomban az olajjal, sz?r?vel, gyertyával. Kezdésként felvilágosítottak, hogy ?k olajat olajsz?r?-csere nélkül nem cserélnek. Ezzel nem is lett volna gond, azon már nem múlik, cseréljék csak le a sz?r?t is (nem tudom miért, de a szerelési könyv minden második olajcserére ír csak sz?r?cserét). Erre el?rukkoltak azzal, hogy olajsz?r?-csere esetén nem elég az általam hozott három liter olaj, márpedig náluk nincs olyan olaj, amilyet én vettem (Fuchs). Keser? szájízzel, mindössze leveg?sz?r?-, és gyertyacserével távoztam. Ezek után bejelentkeztem a Naked Motors szerel?jéhez. A Tibi nev? srác elképeszt? alapossággal és precizitással nézte át a motort, szakszer?en átvizsgált mindent, és ugye mondanom sem kell: olajsz?r? cserével is elég volt a három liter olaj. Készen álltunk a szárd túrára!

Az oda-vissza úton, valamint a szigeten összesen 3.600 kilométert motoroztunk az ötf?s csapattal, többnyire elképeszt?en jó min?ség? szerpentineken. A varázslatos motoros élmény kapcsán egyetlen tüske maradt csak bennem: amikor megpróbáltam a nagyobb motorok (és tapasztaltabb motorosok) példáját követve tempósabban közlekedni "kanyarországban", újra és újra er?t vett rajtam a bizonytalanság. Nem csúsztam meg, nem sokalltam be, a majrécsík centi vastagon virított ― egyszer?en csak bizonytalannak éreztem a motort. Márpedig én nem szeretek tartalék nélkül motorozni.

Forrás: Milestone.hu

Hazaérve felgyorsultak az események. Irányítottam ?ket? Vagy csak sodródtam? A fene se tudja. Hamarosan kiderül, hogy igaz-e a régi mondás: könnyebb jobb motort venni, mint megtanulni motorozni. Egy boldog korszak mindenestre lezárult az ER-5-tel, és egy 2009-es Kawasaki ER-6f nyergében remélhet?leg egy hasonlóan örömteli kezd?dött el. De ez már egy másik történet. Isten veled, drága barátom!

Tények és számok: Kawasaki "Öszvér" ER-5
― Vásárlás ideje: 2006. május;
― Eladás ideje: 2009. július;
― Futásteljesítmény: 33.000 km;
― M?szaki paraméterek: kéthengeres, soros motor, 499 kcm, 49 LE;
― Gumiméret elöl: 110/70 ZR17;
― Gumiméret hátul: 130/70 ZR17;
― Fékek: elöl szimpla tárcsa, hátul dob;
― Átlagfogyasztás: 4 ― 4,5 l/100 km;
― Szervizperiódus: 6.000 km;
― El?nyök: olcsó fenntarthatóság, megbízhatóság, barátságos sorkettes blokk;
― Hátrányok: gyenge fékek, "problémás" gumiméret, sportos tempónál izgága futóm?.

Fotók: Solti Zsuzsa, Kovács Zsolt, Szabó Tamás, Kovax



Hozzászólások
Hapci mondta [2009.07.24. 18 óra 21 perckor]:

A felh?tlen 3 éves motorozást esés élmény nem árnyékolta be?
Kovax ex-ER-5 mondta [2009.07.24. 20 óra 19 perckor]:

Szerencsére az kimaradt!
Sancho mondta [2009.07.25. 21 óra 13 perckor]:

Kimaradtam a fotókészít? felsorolásból! :)
cipri mondta [2009.07.28. 10 óra 14 perckor]:

Jó volt olvasni a soraid. Jól írsz. Nekem még egy szezont marad az ER-5, de lehet az még kett? is. Aztán jó volna tovább lépni. Kérdésem volna. A plexi amit felszereltél, mennyi szelet fog száznegyven körül? Mert autópályatempónál efölött számomra meló megmaradni a nyeregben. Nem akarok én nagyon gyorsabban menni, csak komfortosabban, ha lehet.
Kovax ER-6f mondta [2009.07.28. 11 óra 00 perckor]:

Helló! A mini-plexi nekem elég sokat jelentett, de persze magasságfügg? is a dolog. Nem cibált annyira a szél nagy tempónál, viszont a szélzaj frankón feler?södött (füldugó ajánlott, nekem bejött). Amúgy kb. ötezer forint, szóval nem kockáztatsz nagyot, ha esetleg mégsem válik be. Üdv: Kovax
Sancho mondta [2009.09.24. 20 óra 40 perckor]:

Érdekl?dnék,hogy az új motorral,elégedett vagy-e?
Pl. típusa,színe?
Kovaks mondta [2009.09.29. 18 óra 35 perckor]:

A Candy Plasma Blue szín?, Kawasaki ER-6f típusú motorkerékpár els? (fél) szezonját értékel? cikk el?készítés alatt. Coming soon, ahogy a blog szerkeszt?je is :)))))
mondta [2009.10.29. 14 óra 51 perckor]:

Szia!

A Heidenai gumikkal kapcsolatban mi a végs? tapasztalatod? Lépést tud tartani márkásabb testvéreivel, vagy azért bizonytalanabb?
Érdekelne egy részletes vélemény a gyári Dunlophoz, a Metzelerhez viszonyítva.

Köszönöm!
Üdv:Mhmax
Kovaks mondta [2009.11.01. 19 óra 40 perckor]:

Szia Tibor!
Nem könny? kérdés, mert attól is függ, hogy ki milyen stílusban hajtja a paripát...Komótos tempónál, nyári melegben, száraz aszfalton mindhárom gumi ok. A gyári Dunlop es?ben és hidegben nagyon csúszik. A Metzeler és a Heidenau sokkal puhább keverék, ezért az úthibákon nem pattog annyira a motor, és a kanyarba is könnyebben befekszik a gép. A Metzeler els?je nálam kagylósra kopott, ezért úgy 10 ezer kilométer után szitált a kormány egy bizonyos sebességtartományban.A Heidenau futásteljesítményér?l a motoreladás miatt nem tudok mit mondani, de egy 3500 km-es Szardínia túrát minden gond nélkül teljesítettem velük. Szerintem az ER-5-re a Heidenau jó választás, ha valaki tempósabban akar menni, akkor úgyis a futóm?-fék-gumi hármas együtt adja a korlátot. Szerintem egy próbát mindenkinek megér, ha nem tetszik, maximum eladod.
Üdv: Kovaks




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.