Milestone.hu -
 


Roland írta,
20 óra 30 perckor,
Portré témakörben.
Legújabb, "Portré" cím? rovatunk premieréhez a magyar gyorsasági motorsport egyik legismertebb pilótáját hívtuk vendégül. Fogadjátok ?t szeretettel.

- Gábor, ha jól tudom, te is gyermekkorodban kezdted a motorozást. Hogyan emlékszel vissza erre az id?szakra?
- Talmával és a többiekkel együtt kezdtünk. Akkoriban volt három-négy ember, akik megpróbáltak - az akkori kapcsolataikat felhasználva - minimotorozást szervezni, eleinte f?leg bemutató jelleggel. Nagy nehezen aztán elindult ez a kezdeményezés, de persze jött a magyar mentalitás, és a szül?k szépen egymásnak ugrottak. Ezt követ?en aztán külön vonalakon zajlott a motorozás szervezése, mi a Talmáék vonalán, a MAMS égisze alatt motoroztunk Magda Attilával, Talmával, Molnár Tomival, Sikivel, Aszalóssal és még sok másik fiatallal a magyar utánpótlás kiskategóriáiban.

- Hol volt akkoriban lehet?ségetek versenyezni?
- Nem volt nagy választék. Volt egy go-kart pálya Kecskeméten, egy meg Gy?rben. Az is el?fordult, hogy nagyobb parkolókban (pl. Dunaújvárosban) szerveztek versenyeket, akár magyar bajnoki futamokat is, MZ-seknek. Hat-hét évesek lehettünk, amikorra ebb?l a bemutató-, illetve hobbi jelleg? motorozásból hétvégi versenyek lettek. Akkoriban volt az automata ötvenes és a váltós ötvenes kategória. Kés?bb aztán keletkeztek újabb kategóriák, úgymint nyolcvanas, robogó, stb.

- Gondolom nem olyan Yamaha PW-ket kell elképzelnünk, mint amilyenekkel a mai gyerekek motorozgatnak.
- Akkoriban nem lehetett még itthon kapni ezeket a gépeket. Mindenki vette a Babetta blokkokat, otthon mekkmesterkedtek a szül?k, rakták össze a motorokat és felépült az egész utánpótlás. Persze ez közel nem zajlott ilyen egyszer?en, ment a sok ellenségeskedés, több szövetség is volt. Aztán mi - meg még a Tóth Imi, aki kicsit fiatalabb volt nálunk - szép lassan feln?ttünk, és ezeknek a bajnokságoknak vége is lett.


- Milyen anyagi áldozatot követelt akkoriban a motorozás a szül?kt?l?
- Nem volt egyszer?, de minél régebbre gondolsz vissza, annál könnyebb volt. Akkoriban az embereknek jobban volt pénzük, inkább a lehet?ségeik voltak korlátozottak, hogy vásároljanak, például b?rruhát a gyereknek. Megvenni egy Babettát és átépíteni alapvet?en nem volt nagy költség. Nagyjából mindenki egyforma gépekkel ment és küzdött.

- A gyerekek közötti tudásbeli különbségek már akkoriban kijöttek?
- Akiknél kijöttek, azok kés?bb le is morzsolódtak. Valamilyen különbségek voltak, de nem jelent?sek. Ebb?l a klikkesedésb?l aztán továbbjött a Magda, az Aszalós már nem is igazán, a Talma, a Tóth Imi, meg én. Az igazán fiatalok között még biztosan lett volna olyan, akinek helye lett volna itt, de vagy az utánpótlás megsz?nése, vagy a család helyzete nem tette lehet?vé a kés?bbi szereplést, túl nagy volt a lépcs?.

- Milyen a kapcsolatod az akkori versenytársaiddal?
- Azt mondom, hogy lazult a kötelék, hiszen akkoriban minden hétvégén össze voltunk zárva. Súrlódások mindig vannak, de közülük bármelyiket fel tudom hívni és bármelyik felhívhat engem ma is akármilyen apró hülyeséggel. Volt olyan id?szak, hogy a Talma, a Magda, meg én együtt mentünk el csajozni hétvégén a diszkóba. A Szugló utcában volt valami nagyon men?, mega-sznob hely, akkor nyílt. A buli nagyon jól sikerült, mert a Magda edz?cip?ben jött, így be sem engedtek bennünket...

- Semmi kapás nem volt?
- Lehet, hogy volt kapás, csak mi kint voltunk, nem dobtak be bennünket a vízbe...

- Nagy csajozó voltál egyébként?
- Nem, nagy csajozó soha nem voltam. A motorozással soha nem éltem vissza, szerintem egy kezemen, de inkább két ujjamon meg tudnám számolni, hány n? feküdt le velem azért, mert motorozok. Inkább mindig a hosszú távú kapcsolatok híve voltam, Kovács Nikivel például három évig jártam.


- A motorsportban milyen eredményeid voltak akkoriban?
- Több magyar bajnokságot megnyertem. Ha jól emlékszem nyertem kétszer automatában, kétszer a váltósban, aztán lettem kétszer magyar bajnok nyolcvanban is, de ezeknek még olyan igazi súlya nincs a sport szempontjából. Akkor, gyerekként sokat számított, de ma már csak arra emlékszem, hogy nagyon jó móka volt. Az els? komolyabb gy?zelmek speciál nyolcvan és speciál százhuszonöt kategóriákban születtek. Amikor 1995-ben elkezdtük, akkor csak magyarországi futamokon akartunk indulni. De egyszer kimentünk egy Boby Motion futamra, ami nagyon jól meg volt szervezve az akkori viszonyokat tekintve, elég er?s volt a mez?ny. Úgy gondoltuk, hogy ennek van értelme, így 1996-ban már az egész bajnokságon ott akartunk lenni. Ekkor tört el el?ször a kezem, pár futam ki is maradt, de év végén még küzdöttem a bajnoki címért. Magda abban az évben még indult ezen a kupán, Talma már nem igazán vett részt benne, de kijött még az utolsó futamra, hogy majd segít megnyerni a bajnokságot. Aztán az egészb?l nem lett semmi, mert én gyengén mentem, a Talma meg a Magda nem tudtak segíteni, de ett?l függetlenül a szándék megvolt. A Boby Motion amúgy egy cseh bajnokság volt, melyet egy Boby nev? cseh ex-NHL játékos indított útjára. Igazi gengszter kinézete volt az ürgének, teli volt pénzzel, és csinálta, mert tetszett neki. A végén tönkre is ment, mert nem volt jó üzletember. Hatalmas felhajtás övezte az egészet, például olyan díjkiosztó gála volt, amilyet azóta sem láttam, görkoris diszkóval, mindennel. Az egészb?l az maradt meg, hogy a Talma, a Magda meg én a görkoris diszkónak a szélén egész éjjel a Sega Rally-t nyomtuk, ami anno óriási szám volt, hiszen itthon a WestEndben még mindig van Sega Rally. Talán ennek a bajnokságnak már kicsit komolyabb sportértéke volt.

- Akkoriban ez még mindig szül?i támogatásból m?ködött?
- Alapvet?en a szül?i támogatás mindegyikben benne volt. Emellett a Honvédnak volt egy motoros klubja, az támogatott még. A Honvédnak volt saját busza, sátora, azzal mentek ki a versenyekre.

- Milyen motorral indultál?
- Honda RS125. Nagyon sokáig én csak Hondával mentem. Általában Németországból vettük a motorokat. Apu a munkájából adódóan sokat járt külföldre és a külföldi motorosokkal - akikkel együtt jártunk a cseh és egyéb versenyekre - jó viszonyban volt. ?k rendelték nekünk a motorokat, mi meg elhoztuk t?lük.

- Ki értett abban az id?ben az ilyen kifinomult versenytechnikához?
- Apu motorozott régen, szakmáját tekintve autószerel? volt, tehát a m?szaki adottságai megvoltak hozzá. Az ötvenest?l kezd?d?en kijártuk mi is az iskolát, megfizettük a tanulópénzt. Van olyan id?szak, amikor nem attól leszel gyors, hogy van egy nagyon jó és er?s motorod, mert azzal nagyon nehéz menni. Sokszor jobb, ha van egy nagyon megbízható motorod, és azzal el tudsz jutni nagyon messzire. Mi is err?l az oldalról közelítettük meg a versenyeket, tehát sokszor nem volt nagyon jó a motor, inkább könnyen használható. Egy bizonyos szintig azzal sokkal többet el lehetett érni. Aztán 1996-ban összevesztünk a Honvéddal, és ezt követ?en kerültünk a Bíró Misihez, akinek akkoriban már nagy csapata volt. Sok éven keresztül ? támogatta a versenyzésemet. Egészen 2003-ig, 2004-ig megmaradt ez a jó kapcsolat.


- Hogyan nézett ki a 125-ös mez?ny a magyar bajnoki futamokon?
- Ott volt mindenki, aki feljött az ötvenes, nyolcvanas géposztályokból. Magda, Talma, Tibori, Mészáros Viktor és még néhány régi név. Ilyen volt például Györfi Zoltán - Alen édesapja - is, aki 1997-ben csapattársam lett a Castrol Bíró Racing berkein belül. Abban az esztend?ben volt egyébként hazánkban el?ször Európa Bajnokság, továbbá elindultunk még német bajnoki futamokon is, szóval komolyan nekivágtunk az évnek (amely egy nagyon peches évnek bizonyult, rengeteg technikai problémával). Németországban - egy mez?nyben versenyezve Alex Hofmann-nal, a kés?bbi GP-men?vel, aki nem egyszer hülyére lett verve - id? el?tt megállt a f?tengely a motorban. Ott helyben kicserélték nekünk, mert mi nem voltunk felkészülve egy ilyen hibára. De sajnos ezt nem jól rakták össze, amir?l mi nem tudtuk. Így mentünk a következ? hétvégén a Hungaroringre, az els? hazánkban rendezett EB-re. A f?tengelyhibám el?tt már volt egy futam a Hungaroringen, azon én egy pár századdal mentem rosszabb id?t, mint az addigi pályacsúcs (amit még a régi VB-r?l tartottak), így lettem els?, vagy második azon a versenyen, Talma meg negyedik, vagy ötödik. Jött az EB, de a rosszul összerakott motor h?t?vize belement a karterba, úgyhogy még limitet sem tudtam futni. Talma ezen a futamon lett negyedik, közvetítette a televízió, nagy hírverést kapott a dolog. És az egész év így telt el, mindig volt valami, és ett?l kicsit depressziós lett a hangulat.

- Hogy zártad azt a versenyszezont?
- Második lettem a Boby Motion kupán és megnyertem a magyar bajnokságot, de akkorra ez már nem számított igazán er?s mez?nynek. Ekkor voltam tizenhat éves, gyorsan elkezdtem n?ni, ezért jött az ötlet, hogy menjek a kett?ötvenben. Szereztünk egy akkor két-, vagy hároméves Hondát, egy egykarú leng?villás RS250-et. Az egész év jól sikerült ennek a motornak a nyergében, ahhoz képest, hogy tanulóévnek szántuk. A szezonzáró EB futamon például a negyedik helyr?l estem el az utolsó kanyarok valamelyikében. Az EB mez?nye akkoriban még nagyon er?s volt, sok VB-s pilóta vett részt ilyen versenyeken, még a Dorna szervezte az egészet. Az 1998-ban szerzett pozitív benyomások miatt nagy elánnal vágtunk neki a következ? évnek, 1999-re szereztünk egy nagyon spéci TSR Hondát. Ez nem is gyári Honda volt, hanem egy angol cég készítette hozzá a vázat, futóm?vet, és tette bele a Honda blokkot. Ezzel jött össze aztán 1999-ben az összesítettben az EB negyedik helyezés.

- Hozzávet?legesen mennyibe került anno egy ilyen versenymotor?
- Akkor tízmillió forintba. Az nagyon sok pénz volt, csak szponzori támogatással jött össze a vételár. Volt egy svéd csapattársam a Bíró Racing berkein belül, Eriknek hívták. A faterja vezette itthon az IKEA-t, aztán ? gründolta össze a Pannon GSM-et. ? hozott nekünk (Eriknek és nekem) különböz? szponzorokat, a Nokiától a Westelig nagyon sok támogatónk volt. Amikor Erik abbahagyta, ezek a szponzorok el is t?ntek, a csapból 2001-ben már nem folyt több pénz.

- Mi volt a leginkább emlékezetes számodra az 1999-es szezonból?
- 1999-ben, a szezon felénél túl voltunk tizenegy versenyen és tizennégy esésen.

- Mi volt a baj?
- Nem volt baj, de a vágy, a fiatalság, meg a lendület dolgoztak rendesen. A tanulóévek egyébként err?l szólnak. Sokkal több esést produkál egy versenyz? egy évben, mint ami reflektorfénybe kerül (vagy a verseny miatt, vagy mert sérüléssel jár). Szerencsére ekkor még komolyabb sérülésem nem volt. Tapasztalgattam a határokat, hiszen mindig csak akkor tudod meg, hogy hol van a határ, amikor már átléptél rajta. Akkor tudod meg, hogy na, itt volt. Plusz amíg az ember fiatal és meggondolatlan, néha többet vállal a kelleténél. Versenykörülmények között meg pláne.


- A versenyzést hogyan tudtad összeegyeztetni az iskolával?
- Nem mindenkinek kell emellett iskolába járnia, nekem sajnos kellett. Én a Bródy Imre sportgimnáziumba jártam, Újpestre. Kétezerben érettségiztem, mert évvesztes vagyok. Nem volt szép érettségi ajándékom, nagyon összetörtem magam. Két hetet voltam bent az iskolában a második félévben az érettségi el?tt.

- Mi történt?
- Az úgy volt, hogy 1999-ben az olaszok szereltek a Tóth Iminek. Jöttek az eredmények, Imi könny? volt, vitte a lendület. Magyar bajnokin, Alpok-Adrián, német bajnoki futamokon indultak, Imi meg is nyerte például a Lausitzring pályamegnyitó versenyét. Aztán kitalálták, hogy milyen jó lenne, ha jöv?re mi együtt csinálnánk egy csapatot. Az olaszok majd szerelnek, mi kijárunk edzeni Olaszországba, megyünk az EB-n és szétverünk mindenkit, ez volt a nagy terv. Vettünk egy új TSR Hondát, kijártunk edzeni különböz? olasz pályákra (pl. Vallelunga), majd kimentünk az els? EB futamra, Franciaországba. Akkoriban még nagy nevek (Rolfo, Porto, stb.) mentek az EB-n, és az volt a jellemz?, hogy aki az els? háromban végez, az a következ? évben indulhat a VB-n. Na, az els? edzésen nagyon h?vös volt (gondolj bele, Le Mans, 2000. márciusában), én a hideg aszfalton rögtön az els? kanyarban elestem, de pontosan nem tudni, hogy miért. A jobb bokám el is tört ekkor. Járni nem tudtam, de lábujjhegyen állni igen. Odamankóztam a motorhoz, aztán következett a verseny. A bukta után az olaszok új fékrendszert raktak a motoromra, de az nem teljesen passzolt az én Hondámra. Hat kör után intettek nekem, hogy álljak ki. Abban a körben, amikor a boxba akartam kijönni, elszakadt a fékcs?! Fék nélkül kirongyoltam egyenesen, pont el?ttem volt egy srác, ?t még kikerültem, egy kanyarodó srác el?tt meg mer?legesen elmentem kb. százas tempókülönbséggel. ? elesett, s?t, annyira megijedt, hogy összecsomagolt és hazament, soha többet nem láttuk a versenyeken. Én elestem a sóderágyban és nekirepültem a gumifalnak. Mindkét kezem eltört több helyen, a combcsontom hét darabra tört, bokáim elrepedtek, elszakadtak a szalagok, volt minden. Aznap este megm?töttek. Azt mondták, nyolc hónapig nincs motorozás. Kimentem az olaszokkal Costához, ? is azt mondta, hogy jól lettem megm?tve, beszéljünk négy hónap múlva. Elkezdtem természetgyógyászhoz járni, akartam hinni a segítségben és a gyógyulásban. Két és fél hónap múlva már motoron voltam. Kaptam egy titánrudat a combcsontomba, azzal indultam a Portugál EB futamon.

- Hogyan végz?dött ez a verseny?
- Sikerült megnyernem ezt az - egyébként es?s - EB futamot. Nagyon jó érzés volt. F?leg egy olyan id?szak után, amikor leírt mindenki. Fiatal voltam, és nagy lecke volt az élett?l, hogy az el?z? pár év nagyon jól ment, a magyar motorsportban jegyeztek, aztán a baleset után mindez hirtelen megszakadt. El?tte azt hittem, hogy nagyon sok barátom van, aztán a bukta után rájöttem, kik az igazi barátaim. Talán négyen maradtak.

- Motorversenyz?k vannak közöttük?
- Nem, egyikük sem versenyz?.

- Motoros fronton mi történt a következ? években?
- Ha jól emlékszem, mind 2001-ben, mind 2002-ben negyedik lettem az EB-n. Az EB és a VB között egyébként már akkora volt a lépcs?, hogy míg az EB-n egy szezont meg lehetett csinálni húszmillióból (aztán kés?bb még kevesebb?l), addig a VB-hez legalább negyvenmillió kellett. Nekünk nem sikerült ennyi pénzt el?teremteni. Talmáék bevállalták ezt, leszerz?dtek egy olyan csapathoz, ahova nagyon sok pénzt kellett vinni.

- Volt ekkor menedzsered?
- Egy jó menedzser nálam mindig hiányzott a csomagból. Ameddig nincs benne pénz, addig nem szívesen foglalkozik ezzel senki. Ha meg már pénz van benne, nehéz kiválasztani a jót.

- Az EB-s ellenfeleid mennyivel mentek jobban nálad?
- Egyrészt a külföldi versenyz?knek volt bizonyos technikai el?nyük, másrészt nem volt állandóan olyan, hogy megvertek volna. Volt, hogy én nyertem futamot, volt, hogy ?k. Egyszer ez nyert, egyszer az, nem volt kiemelked?en nagy különbség. Viszont nekik nyugaton több esélyük volt pénzt szerezni és a következ? években elindulni a világbajnokságon.

- Hol rendezték ezid?tájt ezeket a futamokat?
- Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban, Magyarországon, Csehországban, Horvátországban és Portugáliában. Az utazgatás nagy móka volt. El?fordult olyan, hogy vadkártyásként elindultunk Valenciába a VB-re, következ? héten jött az EB futam Portugáliában, a rákövetkez? héten mentünk vissza Spanyolországba az újabb EB futamra, majd onnan haza. Persze nem értünk ki az els? versenyre, mert tönkrement a busz. Akkor utána autóbérlés, meganagy csövezés, el nem tudod képzelni milyen körülmények voltak. Hatan aludtunk éjszaka a buszban, amikor feltörték a járgányt, aminek egyébként le volt szakadva a váltója. Magyarországról kijött egy ismer?s egy Ford Transittal a rossz váltóért, faterom hazament vele meg a rossz váltóval, mi meg egy francia szervizben hagytuk a buszt és bérautóval kimentünk a világbajnokságra. Faterék végül utánunk jöttek a spanyol EB-re (a portugál EB-re már nem értek ki), együtt elmentünk a franciaországi szervizbe a buszért és így mentünk együtt haza két autóval. Valenciából persze elkéstünk, a futamon meg elestem, mert elkezdett esni az es?, a spanyolok viszont elfelejtettek zászlózni. De szóltak, hogy semmi gond, mindjárt újraindítják a futamot, hozzam a tartalék motoromat. Mondtam is nekik, hogy tartalék motor, hát honnan lenne nekem olyan? Innen aztán eljöttünk és keddre kiértünk Portugáliába. Négyen utaztunk ezer kilométert egy Ivecoban, ketten ültek elöl, mi meg ketten hátul a platón. Alig akartak beengedni minket a pályára, ahol egyébként nem volt víz és áram, hála a huligánok el?z? esti Molotov-koktéljainak. De a pálya sem volt kész, elöl ment a marógép, mögötte száz méterrel ment az aszfaltozógép, mögötte száz méterrel meg jöttek a gépek és festették a még g?zölg? aszfaltot. Mi nagyjából összeraktuk a motort, s bár a futamon törött tankkal mentem, sikerült megnyerni a versenyt.


- 2003-ban anyagi okok miatt nem tudtál indulni a VB-n a Tóth csapattal. Ez hogyan történt?
- Imre szeret ebben a száguldó cirkuszban élni. Elmondása szerint vett már hajót, nagy autót, nagy házat, utazott ide-oda, de egyiket sem élvezi annyira, mint ott lenni a GP-n és szervezni a dolgokat. És ha már csinálja, miért ne lehetne a fia az egyik versenyz?. Mi pedig már régr?l ismertük egymást, így jött az ötlet, hogy megint csináljunk egy közös csapatot. Imi nyomta volna a százhuszonötöt, én meg a kett?ötvenet, de végül is ott bukott el a dolog, hogy nem tudtuk befizetni a nevezési díjat határid?re. Nem jöttek meg idejében a szponzori pénzek. Így 2003-ban csak az EB-n tudtam indulni, de az is nagyon peches év volt, nagyon sok technikai gonddal. Jól indult a szezon, de a második futamtól kezd?d?en elindult a lejt?, év végére pedig teljes volt a letargia, a 2004-es év ki is maradt. Ekkor például az IMET motorosboltban dolgoztam az Üll?i úton. De 2005-ben újra elkezdtem versenyezni, a világbajnokságon indultunk a Kurz Yamahával. Nekik van két óriási csarnokuk Németországban a semmi közepén, az egyikben sportruházati, a másikban motoros termékeket forgalmaznak. Mindkét csarnokot hitelb?l építették, és nem tudták fizetni a részleteket. De volt nekik ez a motoros csapatuk, amelynek nagyon kedvez? szerz?dése volt a Dornával, miután alapító tagok voltak (nem kellett fizetniük nevezési díjat, futamonként kaptak tíz repül?jegyet, stb.). A Kurz Yamaha pedig úgy akart pénzhez jutni, hogy eladta a helyeket a versenyz?knek.

- Milyennek találtad a motort?
- Akkoriban már nem, de el?tte egy-két évvel még lehetett Yamahával világbajnokságot nyerni. Az volt egyébként életem legjobb kett?ötvenes motorja, amivel mentem. Iszonyú nagy technikai hátrányban voltunk a mez?nyhöz képest. A miénk 92 lóer? volt hátsó keréken, a Honda 128, az Aprilia meg 130. Teljesen más dimenziók voltak, de ez még mindig jobb volt, mint az én EB-s motorom. Nekem nagy technikai váltás volt, de messzire nem jutottam vele. Ezid?tájt ebben a mez?nyben ment Lorenzo, Elias, Melandri talán, West, Porto, Rolfo, DePuniet, Poggiali, stb.

- Milyennek láttad Poggialit?
- ? már akkor rosszul ment, csak nagyon nagy el?nye volt az Apriliának. Nem így Dovizioso, aki (bár akkor még a százhuszonötösök között) mindig nagyon gyors volt, én ?t tartom ott az egyik legnagyobb versenyz?nek.

- Versenyz?ként mi a véleményed Rossiról?
- Figyelj, aki belülr?l látja, az érti, hogy miért Rossi a Rossi. Amíg Haydennek koncentrálni kell a versenyzésre és gondolkodni kell rajta, addig Stonernek és Rossinak nem. De Rossi akkor is jobb, mint Stoner. És nem csak a technikán múlik ez, hanem azon is, ki mit tud kihozni bel?le. Egy szint után már mindegy, hogy kinek van több pénze, csak az fontos, ki mit tud kihozni bel?le.

- Higgadtság?
- Stoner is nagyon higgadt versenyz?, de nekem ? eleve nem szimpatikus, egy "mindenkin átgázoló" figurának ismertem meg. Nem szeretem, és éppen ezért nem tudom objektíven megítélni. ? úgy került a MotoGP-be, hogy Lucio Cecchinello odavette magához a kett?ötvenbe, mert fantáziát látott benne. Amikor Stoner egy picivel jobb lehet?séget kapott a KTM-t?l 2004-re, egyb?l otthagyta a csapatot. Aztán a Stoner-KTM kapcsolat megromlott, az ausztrál visszament Cecchinellohoz, és megint megkapott mindent. Kés?bb Stoner kitalálta, hogy a MotoGP-ben akar menni, tehát elszerz?dött máshova. Lement az els? sepangi teszt, a csapat tönkrement, Cecchinello viszont megint segített Stoneren és indított egy GP csapatot. Azonban a kengurus fiú az els? adandó alkalommal megint továbbállt. Egy ilyen csörtet? versenyz? miatt vágott bele Cecchinello a GP-be saját er?b?l (Robertshez hasonlóan), Stoner viszont lelépett. Nézd meg a Doviziosot, Hondás volt százhuszonötben, Hondával ment kett?ötvenben úgy, hogy egy centi esélye sem volt arra, hogy azzal a géppel megnyerje a VB-t, de kitartott a csapata mellett. Nem azt mondom, hogy ez a követend? példa, de ha egy csapat megtesz mindent egy versenyz?ért négyszer, és az ötödször is lelép, az nekem nem szimpatikus.

- Kivel szimpatizálsz a királykategóriából?
- Kedvelem Eliast, de az ? teljesítménye nagyon hullámzó, Hopkins megy jól évek óta, attól függetlenül, hogy hol versenyez, na és persze Rossi.


- A világbajnokságon 2005-ben nyolc futam után búcsút intettél a Kurz Yamahának. Mit tartogatott a folytatás?
- Harmati Árpádnál érdekl?dtem, hogy miben tudna segíteni a jöv? évi versenyeimmel kapcsolatban. Gondolkodtunk és eldöntöttük, hogy nekivágunk egy Yamahával a Stock 600 EB kupának, egy Suzukival pedig a hazai GSX-R kupának. Árpi kialkudott nekem egy kedvez? vételárat és halasztott fizetést a Yamahára, a Suzuki kupán elért gy?zelmek után pedig kvázi sikerdíjat ígért. A szezon végére aztán a GSX-R kupát sikerült megnyertem, a Yamahával pedig a Stock 600 EB-n összesítésben a harmadik helyezést értem el.

- Ez utóbbi viszonylag kevés publicitást kapott a hazai médiában. Hogyan zajlott le a bajnokság?
- A Stock versenyeknek nagyon szigorú szabályaik vannak, ráadásul ezek eléggé gyakran változnak. Korábban többször ilyen apróságokkal óvták meg egymást a versenyz?k, hogy rajta van-e a másik motorján a gyári lámpakapcsoló, vagy sem. Ez a szívatási hullám hazánkban 2006-ra kezdett elülni, talán lenyugodtak a kedélyek, nem tudom. Az els? futam el?tt még lementünk edzeni a Pannónia-ringre, de harminc kör után leszakadt az ég. Körülbelül ennyi felkészüléssel indultunk el a vallelungai futamra. Na, ott azt sem tudtuk, hogy merr?l jöttünk, hiszen el?tte még nem ültem négyütem? motoron, nagyon zavart a motorfék, stb. De végül is talán hetedik, vagy tizedik lettem. Utána volt egy Alpok-Adria futam, kicsit jobban összeszoktam a Yamahával, majd következett Rijeka. Második lettem, de elég mérges voltam, mert csak a befutóban jött ki jobban a lépés az ellenfelemnek. Aztán jött a hidegzuhany: a gépátvev? a verseny után közölte, hogy nem felel meg az R6R az el?írásoknak (nincs rács a légbeöml?n, nem jó a plexim és fagyálló van a motorban). Mondták, hogy szedjek ki ezt meg azt a motorból. Mondtam nekik, hogy én még nem szedtem szét ezt a motort, se szerszámom, se szerel?m, se kedvem nincs ehhez. A vége úgy alakult, hogy odajött egy horvát Supersport csapat és elkezdték bontani a gépet. Leszedték a befecskendez?t, a gépátvev? mondta, hogy jó. Erre kitalálta, hogy szedjük ki a vezérm?tengelyt. A horvátok mondták neki, hogy ezen a gépen még minden csavaron ott van a gyári rögzít?festék, ?k ezt a gyári gépet nem akarják tovább bontani. Aztán ennyiben maradt a m?velet. Tíz perc múlva hívtak a hangosbemondón, kisebbfajta bizottság el?tt kellett különböz? kérdésekre válaszolnom. A h?t?víz fagyállótartalmáról, a plexi magasságáról és a légbeöml? el?tti rácsról folytattunk roppant érdekfeszít? vitát. Ezután szavaztak az elhangzottak alapján, aminek eredményeként csalás miatt kizártak a versenyb?l. Hazajöttünk Rijekából, és egyb?l fellebbeztünk. A következ? versenyen - Mostban - az els? helyr?l estem ki a negyedik, vagy ötödik körben, mivel szétesett a váltóm. A következ? verseny Svédországban lett volna, de mivel addigra nem sok pontom gy?lt össze a Stock 600 EB kupán, nem vágtunk neki a kétezer kilométeres útnak. Ezért inkább a mosti Alpok-Adria kupát vettük célba. Ide késve érkeztünk, ráadásul az els? edzésen át is ugrottam a motort, elszakadtak az izmok a vállamban, tehát jól indult a dolog. A verseny el?tti gépátvételnél ugyanaz az osztrák fazon engedélyezte a motoromat, aki kötekedett el?z? alkalommal. A futam el?tt a rács, a plexi, a h?t?víz rendben találtatott. De miután sikerült megnyernem a futamot, megint kizártak, ezúttal idomzathibára hivatkozva (takarta az utángyártott idom a kipufogókönyököket). Érveléskor még a homologizációs rajzokat is megmutatták. Ezekkel csak egy bibi volt: látszódott, hogy a légbeöml? el?tt nincs ott az a rács a Yamahán, amit az én gépemr?l hiányolt a bizottság pár héttel azel?tt. Ebb?l aztán nagy vita kerekedett. Engem végül kizártak, mi meg erre összeszedtük az összes magyartól az összes fellelhet? készpénzt és megóvtuk az els? tíz versenyz?t leveg?beöml?re, plexire, egyebekre hivatkozva. Na ebb?l még nagyobb balhé lett és egy óra múlva a bizottság közölte, hogy minden motort megvizsgáltak, egyikben sem találtak semmilyen szabálytalanságot, nem zárnak ki senkit, de visszaadják a pénzt. Végül egyedül én lettem kizárva, meg egy másik magyar srác, akinek könnyebb volt az akkumlátora a megengedettnél. Szép. A következ? alkalommal elmentünk Rijekába, azt a versenyt meg is nyertem és nem is óvtak meg. Szeptemberben egyébként megjött a fellebbezésemre a válasz, miszerint teljesen jogszer?tlen volt az ellenem folytatott eljárás, nem ellen?rizhették volna azt a három tételt, hiszen óvás nem érkezett be, emiatt a vizsgálóbiztost, a szövetséget és az elnököt egyaránt elmarasztalják, az óvás költségeit megtérítik, és egyébként nem is értik, hogy itt mi zajlik. Visszakaptam húsz pontot, de a svéd kihagyás miatt a bajnokságnak már úgyis mindegy volt. Kimentem még Cartagenába, ott megnyertem a futamot és így lettem végül harmadik helyezett összesítésben.

- Hogyan alakult a 2007-es évad?
- Még 2006-ban megkerestem Szabó Attilát, hogy szükségem lenne egy jó menedzserre. Gondolkozott rajta, aztán nem sokkal kés?bb megállapodtunk a feltételeket illet?en. A 2006-os magyarországi GSX-R kupát ugye megnyertem, így gy?ztesként elindulhattam a GSX-R Európa kupán 2007-ben. Az évad elég vegyes eredményeket hozott egyébként. A valenciai versenyen az ötödik helyr?l estem ki egy tömegbukás miatt, a motorom is rommá tört. Assenben az id?mér?n második voltam, de a versenyen a negyedik helyr?l megint sikerült nullázni, nekem jött egy srác féktávon, de mint egy torpedó. Silverstone jól indult, es?ben feljöttem harmadiknak, de ahhoz már forszíroznom kellett a tempót. El?ttem a srácok nagyon lökdösték egymást, ebbe én nem akartam belekeveredni, úgyhogy inkább bejöttem dobogós helyen. Annyira rossz id? volt, hogy a többi futamot a vihar miatt már meg sem rendezték. Misano csalódás volt, tizennegyedik lettem. Itt a gép beállításához szükségünk lett volna segítségre, de ezt nem kaptuk meg. Az olasz futóm?ves srác azt mondta, hogy nem csinálja meg azokat a változtatásokat (pl. rugócsere), amelyeket kértünk t?le. Nem sokkal kés?bb az olaszoknak bezzeg megcsinálta, szóval voltak ilyen apróságok. Ezért is fordulhatott el? az, hogy az egyik futamon még dobogón végzett valaki, a másikon meg éppencsak pontot szerzett. Lausitzringen kilencedik lettem. A zárófutamnak Magny-Cours adott otthont. Az edzéseken éreztem, hogy jól megy a motor, amit az is bizonyított, hogy a második rajtpozíciót szereztem meg. A rajtot jól elkaptam, végig hol a harmadik, hol a negyedik helyen motoroztam. Az utolsó körben beálltam a harmadik helyre és próbáltam támadni a második helyen motorozó franciát, aki a végén a nagy akarás áldozata lett és közvetlen el?ttem hatalmasat bukott. Így lettem végül második a dobogón. Ebben a sorozatban egyébként a korom miatt én már nem vehettem részt a pontversenyben. A 2007-es szezonban a nemzetközi GSX-R kupa mellett amúgy két IDM Supersport futamon is el tudtunk indulni. Mivel el?tte már mentem széria R6-tal hasonló futamon, és ott hetedik lettem, úgy gondoltuk, most a szabályok által megengedett tuninggal minimum megváltjuk a világot és szétalázunk mindenkit. Kimentünk a versenyre és huszonkettedik lettem az id?mér?n. A szombati versenyen a tizenötödik hely környékén végeztem, vasárnap meg leesett a váltókar, így hazajöttünk. Mondtam Attilának, hogy ez elég gyengén sült el, mi lenne, ha mennénk még egy német bajnokin, de immáron a német Suzuki csapat motorjával (hiszen ott szezon közben megüresedett egy hely, kirúgták a pilótát). Kaptunk egy nagyon jó ajánlatot a csapattól, ?k adták a motort, a szerel?ket, a gumit, így mentünk ki az évadzáró futamra, Hockenheimbe. Nagy felhajtással járó verseny volt, az id?mér?n tizenkettedik pozícióm volt, ezzel ?k már nagyon elégedettek voltak. Én valahova az ötödik hely környékére vártam magam. Sajnos a rajtál nekem jöttek, kimentünk a kavicságyra, nem is tudom, hányadiknak tudtam visszajönni. Az utolsó körig küzdöttem, így lettem tizedik a végén (a körid?k alapján hatodik lehettem volna). Ez jól sült el, mert ott volt a Suzuki Európa kupa f?nöke is, és beszélgettünk a jöv?beli lehet?ségekr?l. Szezon végén jött egy ajánlat t?lük, hogy induljunk együtt 2008-ban a német IDM Superbike bajnokságban. 2007. végén a Pannónia-ringen - meglehet?sen rossz id?járási körülmények között - még meg akarták mutatni az új motort. Miután megegyeztünk a szerz?désünk részleteit illet?en, mondták, hogy menjek egyet a géppel. A harmadik kanyarnál jártam, amikor betették a piros zászlót, mert Meklau esett egy akkorát, hogy három percig nem volt eszméleténél. Addigra a GSX-R válogatáson összetörtek hat motort, Meklau összecsukott még egyet, így mi is csomagolhattunk haza.

- Andreas Meklau tartja a pályacsúcsot a Hungaroringen is, igaz?
- Ezt nehéz egyértelm?en megítélni, mert a német Superbike szabályok eléggé különböznek az Alpok-Adria Superbike szabályoktól. Ez utóbbin a motorok húsz-harminc lóer?vel er?sebbek. De nem veheted Stock rekordnak se Meklau pályacsúcsát, mert a futóm?ve sokkal, a gumija kicsivel jobb, mint amit a Stock szabályozás megenged. Szerintem az nem egy megdönthetetlen pályacsúcs, annál egy valóban jó Superbike gépen Meklau sokkal jobbat menne. Németh Balázs a Stock 1000-ben alig ment rosszabb id?t Meklau pályacsúcsánál, én is ötvenhármat mentem a hétötvenes géppel.


- A 2007-es szezon alatt úgy tudom - edzésképpen - indultál néhány Alpok-Adria futamon is. Volt, hogy a hétötvenes géppel ötödik helyen végeztél az ezres mez?nyben.
- Igen, az úgy volt, hogy év elején a Suzukitól szereztünk egy hétötvenes motort. A koncepció az volt, hogy megcsináljuk olyanra, mint a GSX-R kupás hatszázas motorom, és én majd azzal fogok edzeni. Kaptunk ugyanolyan gumit, kipufogót, stb. Kimentünk Rijekába, az id?mér?n sikerült megcsípni a negyedik helyet, a futamon meg ötödik lettem. Az ezresekkel az a baj, hogy gyorsabb az egyenesben és rövidebbet tud fékezni (a nagyobb motorfék miatt). Te csak a kanyar közepét?l a kigyorsítás végéig vagy gyorsabb a hétötvenessel. Ezt viszont nagyon nehéz kihasználni versenyen, mert hiába vagy gyorsabb a kanyar közepén, ha elédkerül, nem tudod megel?zni. Kigyorsításkor lemarad az ezres, mert a hétötvenesen finomabban tudod adagolni a gázt, de az ezres az egyenesben úgy ellép, hogy látni sem bírod. Gyakorlásképpen mentem még a hétötvenessel Stock 1000-ben a Hungaroringen is, ott harmadikként intettek le.

- Hogyan szoktál edzeni?
- Van krosszmotorom és supermotom is, azzal szoktunk kijárogatni ide-oda. Meg persze robogózni szoktunk, van egy brigád, aki összejár bizonyos id?közönként különböz? go-kart csarnokokba. Mostanában a Késmárk utcában szoktunk edzeni, idén már voltam talán kétszer. A krosszozás nagyon jó a kondinak, a robogózás meg olyan, mint a motorozás. A supermoto lenne a legjobb, de ilyen hidegben nagyon veszélyes, ahhoz már kell legalább tizennégy-tizenöt fok.

- A magánéletedr?l mit árulnál el az olvasóknak?
- Mogyoródon lakom a barátn?mmel, akit egyébként a GSX-R kupán ismertem meg. Hobbim a kutyasétáltatás, van három kutyánk, meg nem tudom hány macskánk. Edzeni szeretek még, akár motoron, akár konditeremben. Régen kempóztam, most inkább kick-boxolni szoktunk, meg squasholni. Abszolút nem iszom alkoholt, nem dohányzom és nem is kávézom.

- Mik a várakozásaid az idei gyorsasági motoros világbajnoksággal kapcsolatban?
- Százhuszonötben Talmának nehéz dolga lesz, sok az új, sok az er?s pilóta. Legalább akkora munka lesz megnyerni még egyszer a világbajnoki címet. Az egyetlen dolog, ami változott tavalyhoz képest az az, hogy most már mindenki elhiszi, hogy hagyják megnyerni a bajnokságot, de ett?l még nem lesz könnyebb a feladat.

- Csak nehogy megismétl?djön a Pasini-féle pechszéria Talma esetében is, gondolok itt az RSA megbízhatatlanságára.
- Pasininek igazi kókler szerel?brigádja volt év elején. Én egy százforintost nem bíztam volna rájuk. Pasini most azzal az egy kikötéssel mehetett fel a kett?ötvenbe és kapott gyári motort, hogy nem viheti azokat a szerel?ket. A kókler szerel?k egyébként év közben ki is cserél?dtek profikra.

- Kett?ötven? Faubel?
- Remélem, hogy nem, és nem is hiszem, hogy ? ott lesz az elejében. Pesekr?l sem hinném, hogy túl üt?képes motorja lenne. Szerintem a KTM-ek fognak az élen végezni.

- MotoGP? Lorenzo megszoríthatja Rossit? A számodra szimpatikus Elias most eléggé háttérbe szorult...
- Eliasnak ez a Ducatizás már amolyan utolsó mentsvár, de akár még be is jöhet, ki tudja. Lorenzo nálam nem favorit. Én még ismerem az EB-r?l, akkor még kisgyerek volt, a tizedik helyeken ment, de már akkor sem köszönt senkinek. Szerintem Rossi ott a legjobb versenyz?, de majd meglátjuk.

- Akár utcai-, akár pályamotorozásra való tekintettel, te mit ajánlanál kezd? pilótáknak?
- Az utca motorosának én mindenképpen ajánlom a szponzorunkat, az Erste Leasing Motoros Akadémiát. Biztosan nagyon sokat segít, látom az embereken, hogy azok is rengeteget fejl?dhetnek, akik már tíz éve motoroznak és most vették a hatodik ezres motorjukat. Például sokszor el?fordul, hogy rutinos motorosok sem tudnak megállni egy kihelyezett bója el?tt, pedig ez egy igazán alap feladat. És amikor tíz tanulóból nyolc így tesz, akkor azt gondolom, hogy az utcai közlekedésben nagyon fontos szerepet tölt be egy ilyen képzés. Az instruktoraik 2008-ban egyébként kint lesznek a Hungaroring pályanapjain is, és segítik a motorosokat. Általában az a tapasztalat, hogy aki elvégez egy ilyen képzést, az már rájön, hogy nem tud motorozni, és sokkal szerényebben megy a versenypályán is. Gyakorlottabb pályamotorosoknak én inkább a GSX-R kupát javaslom. Igaz, hogy sokba kerül, de ezért a pénzért a nevez? mindig jó motorral és jó gumival fog menni a futamokon, valamint megkapja a versenyzés életérzését is. Bemész a versenyre, ott állnak a sátrak, eszel-iszol, sétálsz a pilóták között, készülsz mentálisan a futamra, úgy, ahogyan a profik. Nem a verseny el?tt pár nappal kell telefonálgatni a haveroknak, hogy honnan szerzünk futót, hogyan kötjük le, hogyan jutunk ki a pályára, mikor intézzük a nevezést, mikor cseréljük át a gumit meg a fékbetéteket, de már kezd?dik is az edzés, satöbbi, satöbbi. És az itthoni GSX-R kupa nevezési díja mindenképpen elhanyagolható mondjuk a külföldi, hasonló kupák anyagi szükségleteihez viszonyítva. A futamok végén a csomag részeként például kapsz egy DVD-t, tele fotókkal és videókkal, amit ha kiteszel a vitrinbe és tíz év múlva ránézel, az jut majd eszedbe: igen, ez de jó volt. Volt, hogy valaki ment egy másik sorozatban, végigszerelte az egész hétvégét, és menni akart még egyet. Sajnos elfelejtettek a motorjába betenni egy csavart, kiesett a fékbetét és eltört a gerince. Na ? már tudja, hogy mir?l beszélek. Én azt mondom, hogy a kupa nevezési díja nagyon sok pénz, ha oda kell állni a kasszához, és ki kell pengetni az összeget. De tíz futamra lebontva, motorversenyt tekintve nem elviselhetetlen az összeg.

- Elégedett, boldog ember vagy? Jól érzed magad a b?rödben?
- Változó. Egy sportoló sohasem lehet elégedett a teljesítményével, mindig ki kell t?zni újabb célokat, különben könnyen céltalan bolyongás lesz bel?le. Az utóbbi pár hónap húzósabb volt, picit megsínylettem, de pozitívan vágok neki a 2008-as évnek.



Hozzászólások
Kovaks mondta [2008.01.08. 21 óra 33 perckor]:

Asztapaszta, ez már igen! Marha jó kis interjú, csillagos ötös! Tényleg, Rizi és Niki akkor szakítottak, amikor Niki gyorsabb lett? :))) Na még sok ilyet Polyhos-Csernus (lásd utolsó kérdés) doktor! Az MZ-t meg id?ben készítsétek el? a Yetire, Rizi is megmondta, hogy nem érdemes kapkodni és kóklerkedni!
mondta [2008.01.10. 10 óra 06 perckor]:

Kegyetlen jó riport volt, gratula a készít?knek!
Kovari Laszlo mondta [2010.01.06. 3 óra 25 perckor]:

Hülye Rizi... sok sikert haver! :) Egy régi padtárs... jelenleg Kanadából.




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.