Roland írta,
20 óra 57 perckor,
Motor témakörben.
A múlt hétvégén a Hungaroringen rendezték meg a gyorsasági motoros Magyar bajnokság elsõ fordulóját, mely egyben része volt az Alpok-Adria kupasorozatnak is. A csütörtöki nyílt edzésnapon lehetõségem nyílt kipróbálni Vida Tibor 600-as szupersport Yamaháját.

Gondolom, Tibit nem kell külön bemutatnom a motorsport szerelmeseinek, ezért inkább csak idei céljait vázolnám röviden, mielõtt rátérek motorjára. A 2001-es szezonban 13 verseny szerepel a tervek között. A komplett Magyar bajnokság, az Alpok-Adria kupa futamai és természetesen a Magyarországon megrendezésre kerülõ EB-futam.

Ezen versenyeken való sikeres szereplés egyik feltétele egy tökéletesen felkészített versenymotor. Az alapot egy YAMAHA R6 szolgálta, melyen minden, a szabályok engedte változtatást végrehajtottak.

Az erõforrást a bonni székhelyû LKM cég vette kezelésbe, akik egyebek mellett Udo Mark 1995-ben világbajnokságot nyert ZX6-os KAWASAKI-ját is felkészítették a világkupasorozatra.

A németek megnövelték a motor sûrítését, a szelepméret változtatásától eltekintve - ezt nem engedik a szabályok - teljesen átdolgozták a hengerfejet.

A motorról lekerült az önindító és az amúgy a fõtengely végén elhelyezett generátor. Ettõl a lendítõtömeg csökkenéstõl a motor intenzívebben veszi a fordulatot és gázvisszaengedésnél ugyanolyan intenzíven ejti is vissza. A generátor hiányából kifolyólag a gyújtás az akkumulátorról mûködik.

A karburátort az eredeti torokátmérõ megõrzése mellett módosították. Lekerült a motorról a gyári légszûrõház a légszûrõbetéttel együtt, ezek helyett airboxot kapott a motor.

Természetesen a gyári kipufogórendszert is lecserélték, így jelenleg egy AKRAPOVIC csõ gondoskodik a gázok optimális áramlásáról. A forgattyúmûvet tilos módosítani, tehát az teljesen széria maradt.

Ezekkel a változtatásokkal 23 LE pluszt sikerült a motorba varázsolni, mely így 133 LE-re izmosodott. Ehhez az igénybevételhez meg kellett növelni a motor hûtõkapacitását, hogy a hûtõvíz az ideális 70 C-fölé ne melegedhessen. Erre nagyon érzékeny ez a motor, 10 C hõmérsékletemelkedés 10 LE teljesítményvesztést okozhat.

A váltó hosszabb elsõ fokozatot kapott, amely nagy segítség a jó startoláshoz. A szabályok megengedik a futómû változtatását bizonyos keretek között, és ezt maximálisan ki is használták. Hátra egy ÖHLINS rugóstagot kapott a motor.

Az elsõ futómûnél feltétel a gyári külsõ megõrzése, ezért itt "csak" a rugót és a komplett csillapító rendszert lehetett kicserélni.

A fékcsöveket fémre cserélték, melyek a gyári gumifékcsövekkel szemben nem tágulnak az intenzív fékhasználatnál fellépõ óriási hõ következtében.

Az elsõ féktárcsák öntött agyrészét mart alumíniumra cserélték lazább illesztésû szegecsekkel, amire szintén a fellépõ hõ miatt volt szükség.

Ezen változtatások után már csak az egyik legfontosabb cél elérése maradt hátra, a 167 kg-os alsó súlylimité. Sikerült! Ez a 11 kg mínusz Tibi saját keze munkáját dicséri.

És akkor az összhatás

Kíváncsisággal vegyes izgalommal érkeztem a pályára. Az igaz, hogy Tibitõl csak dicsérõ szavakat hallottam a motorral kapcsolatban, de ahogy mondani szokták "a puding próbája az evés". Én is így voltam ezzel, Superbike és 250 Special élményeimet felelevenítve próbáltam egy elsõdleges képet és némi viszonyítási alapot felállítani.

A valós élmény várakozáson felüli volt. Mintha mindkét elõbb említett kategória motorjainak összes elõnyét összegyúrnánk, elhagyva azok negatívumait. Hat kört mentem a pályán, de már az elsõ körben olyan érzésem volt mintha évek óta ezzel a motorral motoroznék.

A relatív alacsony súly és a tökéletesen beállított futómû együttesének köszönhetõen a motor könnyen kezelhetõ, abszolút nem kellett birkóznom vele. A fordulókba nyugodt szívvel be lehet ereszteni intenzív fékezés mellett is, majd ugyanolyan intenzív kigyorsítással lehet elhagyni azt, mintha madzagon húznák. Ebben persze nagy szerepük van a MICHELIN Pilot Race gumiknak.

Kitûnõ összhangban van a motor nyomaték és teljesítménygörbéje, szinte egyenletesen húz 5-tõl 15 ezerig, dinamikáját leginkább egy villanymotoréhoz tudnám hasonlítani.

Már alulról is remekül elindult a motor, ahogy a lóerõktõl megrészegülve rácsavartam a gázt, de az igazi ajándék az volt, amikor a fordulatszám elérte a tízezret és a motor megmutatta igazán mire képes.

Bevallom, nehezen tudtam rávenni magam, hogy abbahagyjam a tesztelést, legszívesebben még most is ott köröznék, de visszaadtam a terepet Tibinek. Nem akartam túlzottan rabolni a verseny elõtti felkészülési idejét.

Összefoglalva, egy versenymotor teljesítményét és úttartását sikerült elérni úgy, hogy közben a motor megõrizte könnyû kezelhetõségét. Érzésem szerint ez a motorkerékpár teljes mértékben alkalmas a kitûzött célok elérésére.

Erre jó példa az is, hogy a versenyen Tibi a magyar bajnoki futam elsõ, az Alpok-Adria bajnoki futam ötödik helyezését szerezte meg. (ezt a két futamot együtt indították).

The Saint (tamas.zana@alfila.hu; cat@totalbike.hu)
2001. május 7., hétfõ 16:53

© 2000-2004 TotalCar Kft. - http://www.totalbike.hu



Hozzszlsok

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandd van...

Tagknt kell belpned ahhoz, hogy hozzszlhass a bloghoz.