Attila írta,
1 óra 33 perckor,
Motor témakörben.
A Milestone.hu hasábjain néhanapján vendégmunkások írásai is megjelennek. Legutóbb Attila volt az, aki billentyûzetet ragadott és összefoglalta legfrissebb motorvásárlásának történetét. Fogadjátok szeretettel.

Egyet megtanultam vénségemre: soha ne mondd a legjobb csajnak sem, hogy te vagy és leszel az egyetlen, mert csalódni fog. Soha ne érezd ezt, vagy ha igen, ne hidd el, mert csalódni fogsz. És ez nem pesszimizmus, csak realizmus. Ismert az a mondás, hogy a legjobb nõt is unja valaki: az a Playboy cica, aki neked a fõnyeremény, másnak csak használati tárgy, ami megkopik, s kidobják. Jó, jó, lehet, hogy én is guberálnék ebben a "kukában", de nem ez a jelen értekezés tárgya.

Adott ez a honlap, amely ilyen-olyan rendszerességgel frissül, külsõ megközelítésben akár színvonalasnak is lehetne nevezni, de ne tegyük: egyrészt a szerkesztõje elbízná magát, másrészt a színvonal több tengelyen forog, s - jellemzõen - a minõség az idegen tollforgatók mûveire vezethetõ vissza :) Ezt most miért írtam? Mert pont ezen weblap a bizonyossága annak, hogy kifejtettem a Suzuki GSX 1.4 multifunkcionális zsenialitását, s érzékeltettem az idõ múlásával szembeni kapcsolatom mumifikálódását a jelzett típussal. Mint tulajdonos, akkor valóban abban hittem, hogy a változás és változtatás, mint kényszer messze elkerül, s mindenben megtaláltam azt, amit kerestem. Ha kell szorgalmas háziasszony és kilométereken keresztül poroszkálós útitárs, ha kell vadmacska, aki kihozza a lovasából a maximumot a pályán (igen, tudom, ehhez nálam nem kell sok).

"Összefoglalva megtaláltam és megcsináltam magamnak azt a motort, amivel a leginkább elégedett lehetek, és ha valami, hát ez fontos. Kialakult bennem, hogy mire akarom a motort használni (túra és tempós kanyargás), s ezt sikerült úgy ötvözni, hogy nem a hirdetési újságokat nyálazom a következõ nagy Õ miatt." - Domán Attila, 2007. májusában

A vadmacska körmei kitörtek, a háziasszony pedig inkább már anyóssá változott: éreztem, hogy kell valami más, valami, amiért érdemes esténként lemenni a garázsba, s újra várni a tavaszt (megjegyzés: eddig egyszer vettem nyáron motort, négyszer télen). Furcsa volt az érzés, amivel nehezen barátkoztam meg: ismerem már magam annyira, hogy tudjam, ha egyszer eltöltött, onnan nincs visszaút. Persze próbáltam a racionalizmus eszközeit felsorakoztatni, de hiába. Nem számított, hogy a GSX 1.4 mûszakilag és esztétikailag tökéletes, s a számomra fontos összes kiegészítõvel fel van szerelve (dobozok, Goodridge fékcsõ, Lucas kiemelõ, nyitott dobok, plexi, blokkvédõ, stb.). Nem számított az érzés, ami akkor töltött el, amikor az azonos típussal rendelkezõ tulajdonosok összejövetelén lehettem, s nem számított a gondolat, hogy újra a magyar használtpiac hiénáival kell megküzdenem.

Akkor menjen - hangzott el a végsõ ítélet, s már csak vevõt kellett találni. Valljuk be, ez nem egyszerû feladat ma (sem), hiszen olcsón elkótyavetyélni nem akartam, drágán pedig vevõt nehéz találni. Futottak az internetes hirdetések, de meglehetõsen alacsony érdeklõdéssel. Azok is inkább a kiegészítõk önálló megvásárlására fókuszáltak, amelytõl természetesen elzárkóztam. Már javában októbert éltük, amikor az egyik ismerõsömmel beszélgetve megtudtam, hogy cserélni akarja a gépezetét, s egy, az általam is becsült típusra, az XJR1300-ra. Mint tudjuk, az XJR és a GSX egy kaptafára készült, de a Suzuki jóval fejlettebb technikát pakolt a kerekek közé. Állapodjunk meg abban, hogy a meggyõzõerõm tombolt, amikor sikeresen vettem az elsõ akadályt, s rávettem az illetõt, hogy ne ilyen típust akarjon, hanem konkrétan az enyémet. Az elsõ próba után elég volt a srác arcára néznem, s tudtam, hogy elõttem áll a VEVÕ. Gyorsan (értsd 1-2 nap), korrektül (értsd drágán) lerendeztük, s ott álltam motortalanul, viszont a célegyenesben. Már csak az új IGAZIT kellett megtalálni az alábbi szempontok szerint:

- legyen japán,
- legyen vagy öreg, jó állapotú és német import (errõl késõbb), vagy
- fiatal (nem új), sérülésektõl mentes,
- legyen burkolt,
- lehetõleg könnyû és gyors.

A fenti anomáliára adom meg a választ elõször: mivel a munkám miatt jóval kevesebbet motorozom, mint szeretnék, ezért felmerült a racionalitás olyan foka, hogy veszek a németeknél egy olcsó, de tipp-topp gépet (FJ 1200, ZZR 1100), ami már szinte nem amortizálódik, beteszem a sarokba, s néha elõveszem. Errõl hamar letettem, hiszen - õszintén szólva - megszoktam a modern futómûvet, a mai dizájnt, s nem vagyok biztos benne, hogy egy 20 éves FJ adta volna a nyergében azt az érzést, amit megtett hét évvel ezelõtt.

Akkor szortírozzunk a fenti kitételekkel:

- Blackbird: tetszik, de már '97 óta a piacon van. Egy jó állapotú tízéves darab hozza egy-két leharcolt idei példány kinézetét. A vonalvezetése kiemelten tetszett, a fékekrõl csak jókat hallottam. Egy dolog miatt hamar kikerült a képbõl: még a GSX elõtti ZZR 1100 vételekor állt a kereskedésben egy XX, amit azért nem vettem meg, mert nem fért el a lábam kényelmesen a tanknál. Mivel azóta nem lettem kisebb, ezért azzal a ténnyel együtt, hogy minek vegyek egy olyat, amit már 5 éve is birtokolhattam volna, gyorsan léptem tovább.
- Hayabusa: mindig tetszett. Nem csak a körülötte lévõ mítosz, hanem a formája miatt is. Bomba blokk és futómû, s a tesztelõk szerinti sz.r fékek. Ez különösen nem érdekelt, hiszen szeretek bizonyos dolgokról magam meggyõzõdni.
- ZX-12R: az ász. Már a GSX beszerzésekor ez volt az álom, de akkor nem mertem megvenni. Hibátlan külsõ, bomba fék, blokk és minden. Persze sokat fogyaszt (hajtva többet, mint a Busa), eszi a gumit és a láncot.

Akkor neki a piacnak. Felsorolom a legérdekesebb vételi lehetõségeket, a teljesség igénye nélkül:

- Hayabusa eladó, tipp-topp a képen, baráti az ár. Telefon után irány vidék. A motor szalonban áll, a kereskedõ nagyon készséges. Figyelem! Elsõ jellemzõ trükk: a motor egy ismerõséé, ismeri a gépet és a tulajt, aki egy negyvenes, túrázós alkat. Figyelem! Második jellemzõ trükk: mindenki csak túrázik, s különben is nem õ használta, hanem a nagyfater, aki ezzel járt boltba, de odáig is csak tolta, persze garázsban állt, mindig szervizelték és simogatták. A járgány szép képet mutatott, fõleg a Yoshi csövekkel. Kicsit ellentmondásos a túrázós negyvenes alkathoz, de hátha élt-halt a hangért is. Nem vagyok szerelõ, de sikerült ipari mennyiségben gumipernyét találnom a lengõkaron. Válasz: ja, hát a kopott gumit mindenki lemaxeli! Kérem a szervizkönyvet, természetesen van, csak nem hihetõ: a jármû kezdeti éveiben egyetlen cégnél szervizelték (és pecsételték), majd szünet, s az eladás elõtt (követve az elõzõ kilométert) jött egy új dealer. Kérdés: miért viszi valaki pont eladás elõtt máshova, de még inkább, miért van az, hogy az elsõ négy hónap alatt többet nyomtak bele, mint az utolsó két évben együtt? Szerintem egyszerûen nem pecsételtek, csak (jobb esetben) megvolt a javítás és kész. Stornó.

- ZX-12R eladó, kereskedésbõl. Akra rendszer, képen tipp-topp, drága kiegészítõkkel. Élõben kicsit hiányos az idom itt-ott, s azért nincs rajta szinte semmi gyári - kilógó - alkatrész (lábtartó, stb.), mert ropira törték. Szépen szól és van bizalom az elõzõ, magyar felhasználóban, de nem ekkora. Stornó.

- Hayabusa, kereskedés, telefon. Én: Hello! Érdeklõdnék a Hayabusa iránt. Õ: Jaja, megvan. Haverok vették töröttem, megjavították, de nem tudják eladni. Eladáskor 2,2 volt az indulója, most megkaphatod 1,69-ért! De jó nekem, spórolható hat kilót, stornó. Figyelem! Harmadik jellemzõ trükk: minden motor csak eldõlt a garázsban, tankoláskor, s a tulajdonos annyira nem tud megbékélni a három (láthatatlan) karistolással, hogy megfújatja az egészet.

- ZX-12R, magánszemélytõl. Fekete, képen oké. Az eladó érdeklõdésemre elmondja, hogy a motort újonnan vette, s külföldrõl hozták be. Hamar rájövök, hogy ezt a gépet én élõben láttam, s valóban új volt, de sérülten került be az országba. Hosszas beszélgetésünkkor megtudom, hogy a motor karcmentes, minden oké. Jó, de tuti nem volt sérülése? Ja, igen, egyszer kiegyenesítettem egy kanyart, de mindent megjavítottak. Kösz, stornó.

- Hayabusa, magánszemélytõl. Szép, jó, mehet a telefon. Sérülés? Nincs, karcmentes. A fentiekbõl tanulva: de VOLT rajta sérülés? Ja, igen, törötten vettem, de most sérülésmentesen szép és jó. Köszi, stornó.

- ZX-12R, kereskedésbõl. A korához képest hihetetlenül kevés benne a kilométer. Telefon: Minden oké rajta, csodás, még egy új gumit is adunk hozzá. Kérdés: miért kell rá 2,500 km után új? Mert mi rendesek vagyunk, s a gyári típus szar minõségû. Ilyen kereskedõ létezik? Akkor nem tudtam meg, mert az ár túlságosan magas volt. A fentiekhez hasonló egyeztetések után tágítottam az árelképzelésemet, s ismételten bejelentkeztem ez utóbbi kereskedéshez. Telefon: Megvan még? Egy másik eladó: Meg. Beugrató kérdés: Miért adtok rá új gumit? Válasz: Mert a tulaj kinyírta. Tudod, volt már neki egy-két megölt motorja, keni-vágja hogy kell tépni a száját a vasnak. Részemrõl: Csend. Eladó észbe kap: ...de csak a bejáratás után! Fasza, na nyomjuk tovább. Sérülés (tudom az elõzõ eladótól, hogy nincs rajta, de a kisördög nem alszik). Csak a fejidomot és az oldalidomot fényeztük, mivel egy bemutató alkalmával (biztos a bejáratás után) eldobták. Köszi, stornó.

Írhatnék még legalább húsz esetet, amikor lementem az ország másik végébe feleslegesen (vagy amikor a hirdetéshez csatolt képrõl kiderült, hogy nem is az eladandó jármûvet mutatta), de nem teszem. Elég volt akkor megélnem, most forduljunk a végsõ, a gyõztes eladó felé, s álljon itt a történtünk. Annyit újra megtanultam, hogy függetlenül az eladásra kínált moci korától, nagyon észnél kell lenni, mert többen csapnak be, mint akik becsületesek.

A cikk folytatása itt olvasható.



Hozzszlsok
Roland mondta [2007.12.14. 1 óra 42 perckor]:

Panamák... Emlékezzünk vissza, hogy nekem is milyen élményeim voltak az R6 vásárlás során: http://www.milestone.hu/ind...
Zibbó mondta [2007.12.14. 10 óra 56 perckor]:

Most mondjátok meg õszintén: hát nem lenne sokkal unalmasabb ezek nélkül a panamák nélkül ? Úgy értem, eddig senkit nem ért panama-kár, viszont rengeteg "hülyeség-élménnyel" lettünk gazdagabbak, amiken még nagypapa korban is röhögni fogunk, vagyis Dolce Vita :)
Ádám mondta [2007.12.14. 11 óra 37 perckor]:

Szerintem ezek a dolgok a realitást szem elõtt tartva nem annyira különlegesek, nincs min annyira csodálkozni.
Elsõ körben: Magyarországon vagyunk.
Második körben nem véletlen drágább egy nulla km-es vas, és révén kétkerekûekrõl van szó, a sérülés is könyebben következik be mint pl egy autónál.
Akinek hibátlan moci kell az fáradjon be egy kereskedésbe és vegyen egy vadiújat. Az a tuti. Annyi gebasz elõfordulhat egy motor élete során, hogy végiggondolni is fárasztó lenne. A használt gép vásárlás jár egyfajta rizikóval, ami kiszûrhetetlen. Ha valaki költ a javításra és hozzábbértõk javítják, szinte minden sérülést úgy ellehet tüntetni hogy egy óra nézegetés után sem jössz rá, a blokkba nem láthatsz bele.
Ez van, megszoksz vagy megszöksz. (Avagy veszel egy még idei új 2007-es vasat nagyobb engedménnyel kereskedésben)
Domi mondta [2007.12.14. 20 óra 35 perckor]:

A fenti jogos, persze, ha zavar az 1-2 karc, akkor megyek és veszek egyet a kereskedésben. A probléma ott kezdõdik, hogy Magyarisztánban (tisztelet a kivételnek) nem "divat" az igazság feltárása. Amikor elkészülök a 2. résszel ott kifejtem, hogy miért vettem egy olyan vasat a végén, aminek látható, s nem javított sérülései voltam. Üdv:
Domi




Ha mondandd van...

Tagknt kell belpned ahhoz, hogy hozzszlhass a bloghoz.